Project Details
Abstract Arabic
إن عسر القراءة اضطراب قائم على خلل عصبي یؤدي إلى صعوبات في القراءة والإملاء التي قد تكون غیر متوقعة نظراً لذكائھم والفرص
التعلیمیة. وتستمر الصعوبات المتعلقة بعسر القراءة طوال حیاة المرء، وقد تؤدي ھذه الصعوبات على عدم النجاح الدراسي وكذلك یؤثر على
ثقة النفس للطالب إذا لم یتم تزویده بالدعم المناسب. والغرض من ھذه الدراسة ھو تحدید طرق التكییف والاستراتیجیات الشخصیة التي یعتمد
علیھا الأفراد الذین یعانون من عسر القراءة في الكویت ووجدوا أنھا الأكثر نجاحاً في التعویض عن الصعوبات التي یواجھونھا. نقترح بإجراء
بحث نوعي باستخدام مقابلات فردیة لنفھم التجارب الشخصیة والأكادیمیة والعلمیة والوظیفیة لدى البالغین الذین یعانون من عسر القراءة في
الكویت. تسمح المقابلات النوعیة بمنصة للمشاركین لتبادل الآراء حول أنواع المساعدة التي یجدونھا قیمة، وأیضا یتیح لھم الفرصة لتقدیم
اقتراحاتھم بشأن العلاجات التي یشعرون أنھا قد تفید الأخرین. نلقى الضوء على ھذا النوع من البحث لأن في الوقت الحالي لا یوجد دراسات
أجریت على البالغین الذین یعانون من عسر القراءة ولم یتم أي مقابلات نوعیة التي تركز على عسر القراءة في الكویت. ونتوقع أن یجتمع
أراء المشاركین على أن طرق التكیف یساھم في التغلب على الصعوبات بالإضافة إلى ذلك، نتوقع من المشاركین الإبلاغ عن اعتمادھم القوي
على التكنولوجیا، وإدارة الوقت والاستراتیجیات التنظیمیة، والاستراتیجیات البصریة، والدعم من العائلة والأصدقاء. ومن نتائج ھذه الدراسة
على المدى البعید ھي المساعدة في نشر السیاسات التعلیمیة والعملیة في الكویت لصالح أصحاب المصلحة المعنیین. وستكون ھذه الدراسة ھي
الخطوة الأولى نحو تحسین ظروف التعلیم والعمل للأشخاص ذوي الاختلافات التعلیمیة في الكویت.
Abstract English
Dyslexia is a neurologically-based learning disability in which individuals have difficulties in reading and spelling
which may be unexpected given their intelligence and educational opportunities. Difficulties related to dyslexia persist
throughout one's life and such difficulties can lead to school failure as well as lower self-esteem levels if appropriate
support is not given. The purpose of this study is to identify the accommodations and personal strategies that people
with dyslexia in Kuwait perceived to be most successful in compensating for their difficulties. We propose to conduct
one-on-one qualitative interviews on personal, academic, and workplace experiences of adults with dyslexia in Kuwait.
Qualitative interviews allow a platform for participants to share opinions on what types of help they valued, but also
the opportunity to make their own suggestions on interventions they feel may benefit others. This type of research
is essential as there are currently no studies conducted on adults with dyslexia nor any dyslexia-focused qualitative
interviews in Kuwait. We expect that accommodations will be viewed as helpful in overcoming difficulties. Additionally,
we expect participants will repo11 strong reliance on technology, time management and organizational strategies,
visual strategies, and support from family and friends. A long-term outcome of this study is to help inform educational
and work policy in Kuwait for the benefit of stakeholders involved. This study would be the first step towards improving
educational and work conditions for people with learning differences in Kuwait.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/10/18 → 1/04/20 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.