Project Details
Abstract Arabic
إن مخاطر الحوادث المرورية بين قائدي المركبات حديثي السن حقيقة عالمية في أكثر البلدان وقد أثبتت الدراسات ان اسلوب الحياة مرتبط بسلوك القيادة ومدى التعرض لمخاطر الحوادث المرورية . ان العلاقة بين أسلوب الحياة والسلوك الدّافع للقيام بمخاطر الحوادث المرورية غير مفهومة بالكامل. في هذه الدراسة تم أخذ عينات مسح ميدانية ومقابلات شخصية للسائقين الكويتيين في المحافظات الست لمعرفة العلاقة بين أسلوبِ الحياة وسلوك السائقين المؤدية لإنتهاكات القوانين المرورية والتعرض لخطر الحوادث . لقد شارك في هذه الدراسة ثلاثمائة وإثنان سائق يمثلون صورة مصغرة من السائقين في محافظات الكويت الست وتم تحليل بياناتهم بإستخدام الأحصاء الوصفي والمتعدد .
للحد من تهور القيادة ونتائجها الوخيمة لابد من استخدام الأساليب والطرق الحديثة والمناسبة وتعريف السائقين بسلوكيات القيادة وربطها بأسلوب الحياة لمساعدتهم في تجنب الحوادث المرورية . استنتجت هذه الدراسة ان ضعف الرقلبة المرورية تشكل العامل الرئيسي لإنتهاكات القوانين المرورية وخاصة تجاوز الإشارة الحمراء والسرعة فوق المعدل .
Abstract English
The high traffic accident risk among young drivers is a well-known and well-documented fact in most countries. Lifestyle has proven to be related to driving behavior as well as accident risk. However, the underlying process through which the relationship between the lifestyle and the driving behavior is established is not yet fully understood. Using survey sampling and focus group interviews across six Kuwaiti provinces explores the behavioral function of driving as well as the process through which a relationship between lifestyle behaviors and driving accident risk and traffic violations is established. Three hundred and two drivers including ten sampled during pilot study across the six provinces in Kuwait participated in the study. Data were analyzed using a descriptive statistical investigation and multiple regressions. To prevent ‘high-risk’ driving and its consequences, Kuwaiti male drivers need information on approaches that may reduce their risks. The public needs to be informed of the benefits of specific lifestyles and behaviors that help avoid catastrophic consequences of traffic accidents. This study concludes that ‘police enforcement’ is the one factor predicting accident rates and traffic violations; specifically speeding and red light violations.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/04/05 → 26/06/06 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.