Strategic Evaluation of Life Insurance in the State of Kuwait

Project: General ResearchGeneral Research 2006

Project Details

Abstract Arabic

إن زيادة الإقبال الذي نراه في دولة الكويت نحو التأمين على الحياة، هو جزأ من الوعي بمفاهيم الحياة الحديثة والتفكير نحو المستقبل الأفضل. ولقد حظي موضوع المنتجين الكويتيين في شركات التأمين على أهمية كبيرة، (المنتج هو الذي يحصل على عمولة أو مرتب مقطوع نظير حصوله على مشتركين جدد في بوليصة التأمين على الحياة) بالتالي فإن الدراسة الحالية ركزت على موضوع المنتجين الكويتيين في شركات التأمين. في سبيل تحقيق أهداف الدراسة فقد تم إختيار 200 شخص من المنتجين عشوائيا من أربع شركات تأمين مسجلة في سوق الكويت للأوراق المالية. وتدل النتائج على وجود علاقة ايجابية معنوية ذات دلالة إحصائية بين الالتزام التنظيمي وكل من الجنسية، العمر، المؤهل العلمي، ومدة الخدمـة. كما توصلت نتائج الدراسة إلى إن المنتجين الذين لديهم خبرات تزيد عن 5 سنوات في الخدمة كان معدل الرضا لديهم أعلى ممن لديهم خبرة في العمل أقل من 5 سنوات. وقد تبين إن من العوامل المؤثرة في عدم الرضا الوظيفي بشكل عام: النمو المهني و الاعتراف بمكانة الفرد. ومن أهم توصيات الدراسة نشر الوعي الإداري عن طريق البرامج التدريبية و اللقاءات الرسمية وغير الرسمية بين المسئولين والمنتجين والعاملين في الخدمات المساندة.

Abstract English

The increased demand in the State of Kuwait toward life insurance is part of the awareness of the concepts of modern life for a better future. Life insurance producers in the Kuwaiti insurance companies have had a great deal of importance (the producer is a person who gets commission as a lump-peer for any new subscribers in the life insurance policy). Therefore, the current study focused on life insurance producers in the Kuwaiti insurance companies. The main objective of this exploratory study was to determine the demographic dimensions affecting organizational commitment and rehabilitation through training programs. A sample of the 200 producers from four major insurance companies in Kuwait was selected. Results of the study show a significant positive relationship between nationality, age, scientific qualification and length of service with Organizational Commitment. Further more, results indicate that producers with 5 years or more of experience had more job satisfaction. Elements affecting job satisfaction were: career planning and self-respect. The study suggests better management insight via training course and official and non-official meeting between life-insurance producers and there superiors.
StatusFinished
Effective start/end date1/11/0720/01/09

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.