Project Details
Abstract Arabic
يسعى مشروع البحث هذا إلى اقتراح سبل تحسين منهاج اللغة الإنجليزية ومواد تدريسها كما هي مستخدمة في مدارس الكويت الثانوية الرسمية. وسيحدد هذا البحث مدى التوافق بين المقاييس والأطر المتعرف بها دوليا لتدريس اللغة الإنجليزية كلغة ثانية (ESL) كما أقرتها مؤسسة مدرسي اللغة الإنجليزية لطلاب اللغات الأخرى
(تيسول TESOL) لطلاب المدارس الثانوية وبين المناهج التدريسية المعتمدة في المدارس الثانوية في الكويت. لتحقيق هذا الغرض، ستتم دراسة وتحليل مناهج ومواد تدريس اللغة الإنجليزية في مدارس الثانوية الرسمية وتقييمها ومقارنتها بشكل منهجي متكامل مع نظام مقاييس (تيسول TESOL) لتدريس اللغة الإنجليزية كلغة ثانية والذي يتضمن، من جهة أولى، المهارات اللغوية الأربع: (الإصغاء، التكلم، القراءة والكتابة)، ومن جهة أخرى مستويات تطور المهارة اللغوية الخمسة: (البدائي، التمهيدي، التطويري، التوسيعي والتواصلي). يبدأ البحث التحليل بوضع أسس عملية المقارنة بهدف تحديد وتعريف نقاط التفاوت بين مقاييس (تيسول TESOL) وبين مناهج المدارس الكويتية. وستسعى عملية الموازنة هذه إلى تحقيق درجة عليا من التوافق بين مقاييس المهارة اللغوية لتعليم الإنجليزية كلغة ثانية ومقاييس الأداء الأكاديمي والمنهاج الدراسي وبين المواد التدريسية في مدارس الكويت. وبناء على ما سيتم التوصل إليه من استنتاجات، سيتم وضع مقترحات مفصلة لتحسين منهاج تدريس اللغة الإنجليزية في مدارس الكويت الثانوية الرسمية بهدف مساعدة الطلبة الكويتيين على تحقيق مستوى عالي من التمكن باللغة الإنجليزية.
Abstract English
The present project seeks to propose improvement to the English language curriculum and
instructional materials currently used in the public secondary school system in Kuwait. The project
identifies the level of convergence between the internationally-recognized TESOL (Teacher of
English to Speakers of Other Languages) ESL (English as a Second Language) standards and
the parameters adopted for the English language curriculum and instructional materials for highschool level instruction. To that aim, the current ESL curriculum and instructional materials
are analyzed, evaluated, and systematically compared to the TESOL ESL standards matrix
involving the four language skills (Listening, Speaking, Reading, Writing) and five levels of
English proficiency development (Starting, Emerging, Developing, Expanding, Bridging). First,
the analysis lays the foundations for the mapping process, whereby discrepancies between the
TESOL ESL standards and curricula and instructional materials are identified. Furthermore, the
alignment process ensures a high degree of convergence between the ESL proficiency standards,
academic performance standards, and the curriculum with corresponding instructional materials.
On the basis of the findings, recommendations will be made for the improvement of the ESL
curriculum and instructional materials in public secondary school in Kuwait in order to help
Kuwaiti students achieve the highest possible level of English proficiency.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/01/12 → 28/05/13 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.