Project Details
Abstract Arabic
يعتبر تآكل المعادن نتيجة لوجود غاز ثاني هيدروجين الكبريتيد واحدا من أكثر أنواع التآكل شيوعا في الصناعات البترولية. ويحدث التكسر في أنواع كثيرة من الأنابيب والأجهزة عند جميع درجات الحرارة التشغيلية. استهدف البحث تحديد تأثير وتركيز غاز ثاني كبريتيد الهيدروجين والأس الهيدروجيني ودرجات الحرارة والمستوى الاجهادي على قابلية الحديد الكربوني للتكسر في أوساط تحتوي على كبريتيد الهيدروجين تحت ظروف مختلفة من اللحامات. ولقد تم دراسة تأثير عمليات اصلاح اللحيم في محاليل نيس (TMO177-90A) و (TN0284) بالاضافة الى محلول قلوي قليل الحموضة. وقد اختبر الحديد الكربوني بوجود وبعدم وجود الشد في حالته المصنع عليها والغير ملحومة بالاضافة الىحالة اللحيم قبل وبعد المعالجة الحرارية. عند محلول نيس (TOM177-90A)، في الحالة الغير معرضة للشد والملحومة والمعالجة حرارياً كان الحديد الكربوني (ASTM A285C) ذو معدل اقصر لتكون التصدعات مقارنة مع المواد الاخرى. اما في محلول نيس TMO284)) فلم توجد اية فروقات يمكن قياسها. وبالنسبة للمواد المصنعة والغير ملحومة فقد كونت اصغر معدل لحساسية التصدع وطول الصدع وسماكة الصدع بالمقارنة مع المواد الملحومة والمعالجة حرارياً في المحلول القلوي القليل الحموضة. وهذا يعني ان المعالجة الحرارية قبل او بعد عملية اللحيم لم يكن لها ية فائدة تذكر في التقليل من قابلية هذه المادة للتصدع في هذا الوسط الاخير. ان سلوك التآكل والقابلية للتصدع لسبيكة نيكل-نحاس (70/30) تم اختبارها في وسط يحتوي على 18% مونوايثانول امين تحت ظروف مختلفة من الحرارة والاس الهيدروجيني والتهوية وبدون تهوية ومع غاز ثاني كبريتيد الهيدروجين المشبع. وقد شملت الاعمال الكهروكيميائية قياس الجهد الكهربي وعمليات الاستقطاب ومعدل التآكل. وقد تبين ان هذه السبيكة تتعرض للتآكل الصدعي تحت جهد كهربي معين وفي محلول مشبع بغاز ثاني كبريتيد الهيدروجين الرطب فقط. وبعد مراجعة اخر المعلومات المتوفرة تبين انها تحدد في حالة حدوث التآكل الصدعي بسبب الكبريتيدات او التصدع الهيدروجيني. كما تم تحديد الطرق والاساليب المختلفة لتحديد الاعمار الافتراضية وكيفية الاعتماد على معدات مصافي البترول التي تتعرض لغاز ثاني كبريتيد الهيدروجين الرطب.
Abstract English
This project was aimed at determining the effects of repair welding practices on the hydrogen sulfide cracking susceptibility of a pressure vessel material (ASTM A 285C carbon steel), defining the boundary conditions for corrosion and cracking of 70/30 Cu-Ni alloy in monoethanolamine (MEA) environment, and conducting a literature review of the latest inspection procedures for equipment to identify potential H2S corrosion problems. The effects of repair welding practices were studied in NACE TM0177-90A and TM0284 solutions as well as in simulated alkaline sour water solution. The carbon steel was tested in the absence and presence of stress in its as-received non-welded condition as well as after welding, and pre-weld and post-weld heat treatments. In NACE TM0177-90A solution, the unstressed welded and heat-treated ASTM A285 C carbon steel showed the smallest crack sensitivity ratio with respect to the condition of other materials. In the less severe NACE TM0284 environment, no significant differences were found. On the other hand, the as-received material had the smallest crack sensitivity ratio (CSR), crack length ratio (CLR) and crack thickness ratio (CTR) with respect to the welded and heat-treated materials in the alkaline sour water. Heat treatment before or after welding or both did not have beneficial effect in reducing the cracking susceptibility in this latter environment. The corrosion behaviour and cracking susceptibility of 70/30 Cu-Ni alloy were investigated in an 18% MEA environment at different levels of temperature, pH, aeration, deaeration and H2S saturation. The corrosion work included measurements of polarization, potential and corrosion rate. The material was found to suffer stress corrosion cracking under controlled potential conditions in the aerated and H2S-saturated amine solutions only.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/12/96 → 29/01/01 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.