Mathematics Difficulties in Kuwaiti Children and its Relationship with Their Personal and Emotional Traits

Project: General ResearchGeneral Research 2008

Project Details

Abstract Arabic

هدفـت هـذه الدراسـة إلى بنـاء مقيـاس (Test Diagnostic Dyscalculia -DDT )لتشـخيص صعوبـة تعلـم الرياضيـات، وبنـاء مقيـاس قلـق الرياضيـات لتلاميذ المرحلة الابتدائية، وتقنـن المقياسين عـلى البيئـة الكويتيـة؛ كـما تهـدف إلى تعـرف نسبة شيوع الرياضيات صعوبـات بـين تلاميذ المرحلة الابتدائية، وبيـان الفـروق بـن التلاميذ المتفوقين دراسـياً والعاديـن وذوي صعوبـات تعلـم الرياضيـات في كل مـن: اختبـار تشـخيص الديسـكالكوليا، وقلـق الرياضيـات، وبعـض السـمات الشـخصية والانفعالية؛ بالإضافة إلى فحـص الفـروق بـن الذكـور والإناث ذوي صعوبـات التعلـم في متغـيرات الدراسـة. وتتكـون عينـة الدراسـة مـن 1200 تلميـذ وتلميـذة )600 مـن الذكـور، و600 مـن الإناث( في الصفـوف الثالـث والرابـع والخامـس الابتدائي بدولـة الكويـت، أمـا النتائـج المتوقعة لهـذه الدراسـة فهـي: إضافـة مقياسين مقننـين للمكتبـة العربيـة: أحدهـا يختـص بتشـخيص الديسـكالكوليا، والآخر يهـدف إلى قيـاس قلـق الرياضيـات لـدى الأطفال، وذلـك لمساعدة المعلمين والمختصيـن علـى تكويـن صـورة شـاملة عـن أهـم الجوانـب المتعلقة بصعوبـات تعلـم الرياضيـات، مـا يسـهم في التشـخيص الدقيـق لحالات الديسـكالكوليا. ويمكن الاستفادة مـن نتائـج هـذه الدراسـة في إعـداد البرامج الخاصـة بتعليـم هـذه الفئـة مـن التلاميذ وتدريسـهم أولا:بالنسبة إلعداد مقياس الديسكالكوليا )DDT): روجـع الإطار النظـري والدراسـات السـابقة وتـم إعـداد مقيـاس تشـخيص الديسـكالكوليا حيـث قسـمت أبعــاد المقياس إلى 7 أبعـاد كالتالي: العـدد والأعداد، والعمليـات الحسـابية الأربع ومفاهيـم الكسـور، وحـل المشكلات، والهندسـة والمقياس. كـما تـم إعـداد سـتة اختبـارات، وبنـود مـن السـهل إلى الأصعب إلى الأكثر صعوبـة لتحديـد نقطـة البـدء في الاختبار بحسـب العمـر والصـف، وتـم عرضهـا عـلى المختصين للتأكـد مـن سـلامة البنـود وتعديلهـا تبعـاً لاراء المحكمين. طبق المقياس على عينة مقدارها 1200 طالب وطالبة (بمتوسط عمري هو 9،5 عام) صححـت اختبـارات المقياس، وتـم إدخـال البيانـات إلى برنامـج SPSS، وتـم تحليـل النتائـج وإعـداد المعاير الخاصـة بطـلب دولـة الكويـت. ثانيا بالنسبة لمقياس قلق الرياضيات للأطفال: حـددت الأبعاد الأساسية للمقيـاس بنـاء علـى مراجعـة الدراسـات السـابقة، كمـا تـم صياغـة عبـارات المقياس في صورتهـا الأولية التـي تكونـت مـن 45 عبـارة وتـم عرضهـا عـلى ثمانيـة محكمـين للتحكيـم والتعديـل، وقـد بلـغ عـدد عبـارات المقياس بعـد صياغتهـا النهائيـة 36 عبـارة موزعـة علـى سـتة أبعـاد. طبـق مقيـاس قلـق الرياضيـات عـلى عينـة مـن الأطفال قوامهـا 1200 طالـب وطالبـة وتراوحـت أعامرهـم بـن 8 و10 ٍّ سـنوات، وقـام الفاحصـون بقـراءة بنـود المقياس عـلى الأطفال بصـوت واضـح مسـموع، وبتـأن في القـراءة مـن قبـل الفاحصون. وتـم إعـداد معايـر المقياس الخاصـة بالبيئـة الكويتيـة.

Abstract English

The project aims were as follows: (a) construct and standardize the Dyscalculia Diagnostic Scale (DDS), and Math Anxiety Scale (MAS) in the Kuwaiti context; (b) explore the percentage of dyscalculic students among elementary students in Kuwait; and (c) investigate the differences between high achievers, normal achievers, and dyscalculic in the following: the performance in DDS, MAS, and other personal and social adjustment, and personality traits. Gender differences would also be investigated for all the last mentioned variables. The sample will include (1200) third, fourth and fifth grade students (600 males, and 600 females). The expected results of this study are as follows: add two new scales to the Arabic psychological studies; the first one (i.e., DDS) will diagnose dyscalculia, and the second (i.e. MAS) is expected to measure math anxiety among children, in order to help the teachers and specialists to better understand the academic, emotional, and personality traits of dyscalculic students. This will help to better diagnose dyscalculia. Also, the results of this study will help to design appropriate educational programs for dyscalculic students, and help the parents to better understand and deal with their dyscalculic children. Constructing and Standardizing Dyscalculia Diagnostic Test (DDT): A comprehensive review of the related literature has been performed; the scale was constructed and divided into seven categories as follows: Numeracy & Numbers, Arithmetic Operations and Fractions Concepts, Problem Solving, and Measurement & Geometry. Six subtests have been constructed with items that go gradually from easy to difficult to create the starting points of the subtests based on age and grade. The subtests then were sent to reviewers. The subtests items were modified according to reviewers’ comments and recommendations. The scale was then applied on 1200 students with mean age of 9.50 years. The data was entered to SPSS and analyzed. Norms were produced and calculated for Kuwaiti students. Constructing and Standardizing Math Anxiety Scale (MAS): A comprehensive review of the related literature has been performed; a first draft of 45- item scale was constructed, and then sent to 8 reviewers. After review and modification the second drafts consisted of 36 items divided into 6 domains. The MAS scale was applied on 1200 students with ages ranging from 8-10 years. The testers read the scales items slowly for the students with both loud and clear voice. The data is entered to SPSS and then analyzed. Norms were calculated for Kuwaiti Environment.
StatusFinished
Effective start/end date1/09/0928/11/13

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.