Project Details
Abstract Arabic
لقد أصبح تعليم اللغة الإنجليزية في الكويت حديثا محل نقاش وطني. تركز دولة الكويت على تطوير مخرجات التعليم وإتقان مواطنيها للغة الإنجليزية كجزء من خطتها التطويرية. والخطة التطويرية المتبعة هي زيادة عدد الجامعات ذات النموذج الأمريكي والتي تعتمد اللغة الإنجليزية في تدريس منهاجها كالجامعة الأمريكية في الكويت وجامعة الخليج للعلوم والتكنولوجيا. وعلى الرغم من احتلال هذه الجامعات حيز كبير نسبيا من قطاع التعليم الجامعي في الكويت، إلا أن القليل من تأثيرها على مخرجات التعليم والتطبيق اللغوي قد لوحظ بالفعل. وفي حين أن عامة تزيد المعرفة اللغوية كنتيجة للدراسة في الجامعات التي تدرس باللغة الإنجليزية، ليس هناك أي مقياس حقيقي لقياس هذه الزيادة حتى الآن. هذه الدراسة تحاول الربط بين تطور القدرة اللغوية والتعليم في الجامعات ذات النموذج الأمريكي عن طريق اتباع منهجين. أولا، يدرس ويصف هذا البحث بعض الصعوبات التي تواجه المتحدثين العرب مهما كانت قدرتهم اللغوية متقدمة. ثانيا، تقدم الدراسة توجيهات ونصائح تربوية لحل هذه المشاكل اللغوية خصيصا وذلك لتحسين مخرجات اللغة الإنجليزية في التعليم العالي
Abstract English
English education in Kuwait has recently become a subject of national debate, as the educational outcomes
were deemed deeply unsatisfactory with regard to English language proficiency. As part of its development
plan, the country has focused heavily on enhancing educational outcomes and the proficiency of its citizens
in the English language. A common strategy has been to increase the number of universities with English
as the language of instruction, such as the Gulf University for Science and Technology or the American
University of Kuwait. However, due to their relatively recent addition to the educational landscape of the
country, little is currently known about the impact of these universities on educational outcomes and linguistic practices. Although it is generally the case that linguistic competency increases as a result of attending
a university where English is the language of instruction, there are no independent measurements of that
competency to date. The present study attempts to bridge this gap by employing a two-stage methodology.
First, the study identifies and describes particular difficulties that Arab speakers experience in terms of their
English competency even at an advanced level of education. Second, the study offers pedagogical recommendations targeting specific problem areas in order to optimize English proficiency outcomes at the higher
education level across various university majors.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/09/15 → 10/11/16 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.