Project Details
Abstract Arabic
"اضطرت أكبر النظم التعليمية في العالم إلى التحول إلى التعلم عن بعد ، حيث اعلنت منظمة الصحة العالمية أن فيروس كورونا الجديد
COVID-19( ( وباءً عالميا. في 27 أبريل من العام 2020 ، تم الإب اغ عن أكثر من ثلاثة ملايين حالة مؤكدة من COVID-19 لمنظمة الصحة
العالمية ، من بينها ، أكثر من 200،000 حالة وفاة. كذلك أعلنت وزارة الصحة الكويتية أن العدد الإجمالي لحالات COVID 19 في الكويت يزيد
عن 3000 حالة. ونتيجة لذلك ، تزايدت المخاوف الدولية بشأن هذه الأرقام التي من المرجح أن تزداد ) Wang، Horby، Hayden ، و ، Gao
2020 (. اتخذت الحكومات تدابير لازمة لفرض التباعد الاجتماعي في جميع الجوانب بما في ذلك التعليم. لذلك استجاب المسؤولون في الكويت
بسرعة بإغ اق المدارس والكليات والجامعات في الأول من مارس للعام 2020 للسيطرة عى انتشار COVID-19 ، الأمر الذي جعل السلطات
الكويتية مترددة في التحول إلى التعلم الالكتروني ، وأبقت العديد من الأكاديميين والمتخصصين في مناقشة ما بين مؤيد ومعارض. لذلك ، قررت
المؤسسات التعليمية الحكومية تغيير التقويم الأكاديمي لمواصلة التعليم بحلول 9 أغسطس ، في حين بدأت بعض المؤسسات الخاصة في
التعلم عن بعد تمامًا ، والبعض الآخر كان مترددًا. فمع استمرار الوضع ونقص المعلومات حول COVID-19 ، يتوقع الخبراء أن الوضع سيزداد
سوءًا في الخريف المقبل ) Sun، 2020 ( ، وما جعل الوضع أسوء أن العديد من المدارس والمعلمين والآباء والمؤسسات لم تكن مستعدة لهذا
الوضع غير المتوقع. هذه الدراسة هي محاولة للمساهمة في جهود الكويت عى المستوى الوطني من خ ال تطوير نموذج وإطار متكامل للتعلم
الإلكتروني. يتضمن النموذج مكونات أنظمة التعلم الإلكتروني الناجحة التي تشمل البنية التحتية وأنظمة إدارة التعلم ) LMS ( والمحتوى الرقمي
التفاعلي واستعداد المعلمين ووعي المجتمع وإدارة التغيير. بالإضافة إلى ذلك ، تحاول الدراسة تحديد عوامل النجاح الحاسمة التي تؤثر عى
قبول واستخدام التعلم الالكتروني في الكويت التي تشمل كل من التصميم والتنفيذ والمستوى التشغيلي. تعتبر هذه الدراسة إحدى الدراسات
الجديدة التي تتناول تأثير أزمات COVID-19 عى التعلم. سيتم استخدام نهج كمي لفهم سياق المشاكل والتحديات ، وتسليط الضوء عى
الفرص المتاحه ، والتحقيق في العوامل التي تؤثر عى استعداد وقبول التعلم الإلكتروني من قبل الطلبة والاساتذة في ظل أزمة فيروس كورونا
المستجد. بالإضافة إلى ذلك ، ستوفر الدراسة نموذجًا نظريًا كام اً وإطارًا عمليًا للتنفيذ بالإضافة إلى خارطة طريق كاملة نحو التنفيذ الناجح
للتعلم الإلكتروني في الكويت."
COVID-19( ( وباءً عالميا. في 27 أبريل من العام 2020 ، تم الإب اغ عن أكثر من ثلاثة ملايين حالة مؤكدة من COVID-19 لمنظمة الصحة
العالمية ، من بينها ، أكثر من 200،000 حالة وفاة. كذلك أعلنت وزارة الصحة الكويتية أن العدد الإجمالي لحالات COVID 19 في الكويت يزيد
عن 3000 حالة. ونتيجة لذلك ، تزايدت المخاوف الدولية بشأن هذه الأرقام التي من المرجح أن تزداد ) Wang، Horby، Hayden ، و ، Gao
2020 (. اتخذت الحكومات تدابير لازمة لفرض التباعد الاجتماعي في جميع الجوانب بما في ذلك التعليم. لذلك استجاب المسؤولون في الكويت
بسرعة بإغ اق المدارس والكليات والجامعات في الأول من مارس للعام 2020 للسيطرة عى انتشار COVID-19 ، الأمر الذي جعل السلطات
الكويتية مترددة في التحول إلى التعلم الالكتروني ، وأبقت العديد من الأكاديميين والمتخصصين في مناقشة ما بين مؤيد ومعارض. لذلك ، قررت
المؤسسات التعليمية الحكومية تغيير التقويم الأكاديمي لمواصلة التعليم بحلول 9 أغسطس ، في حين بدأت بعض المؤسسات الخاصة في
التعلم عن بعد تمامًا ، والبعض الآخر كان مترددًا. فمع استمرار الوضع ونقص المعلومات حول COVID-19 ، يتوقع الخبراء أن الوضع سيزداد
سوءًا في الخريف المقبل ) Sun، 2020 ( ، وما جعل الوضع أسوء أن العديد من المدارس والمعلمين والآباء والمؤسسات لم تكن مستعدة لهذا
الوضع غير المتوقع. هذه الدراسة هي محاولة للمساهمة في جهود الكويت عى المستوى الوطني من خ ال تطوير نموذج وإطار متكامل للتعلم
الإلكتروني. يتضمن النموذج مكونات أنظمة التعلم الإلكتروني الناجحة التي تشمل البنية التحتية وأنظمة إدارة التعلم ) LMS ( والمحتوى الرقمي
التفاعلي واستعداد المعلمين ووعي المجتمع وإدارة التغيير. بالإضافة إلى ذلك ، تحاول الدراسة تحديد عوامل النجاح الحاسمة التي تؤثر عى
قبول واستخدام التعلم الالكتروني في الكويت التي تشمل كل من التصميم والتنفيذ والمستوى التشغيلي. تعتبر هذه الدراسة إحدى الدراسات
الجديدة التي تتناول تأثير أزمات COVID-19 عى التعلم. سيتم استخدام نهج كمي لفهم سياق المشاكل والتحديات ، وتسليط الضوء عى
الفرص المتاحه ، والتحقيق في العوامل التي تؤثر عى استعداد وقبول التعلم الإلكتروني من قبل الطلبة والاساتذة في ظل أزمة فيروس كورونا
المستجد. بالإضافة إلى ذلك ، ستوفر الدراسة نموذجًا نظريًا كام اً وإطارًا عمليًا للتنفيذ بالإضافة إلى خارطة طريق كاملة نحو التنفيذ الناجح
للتعلم الإلكتروني في الكويت."
Abstract English
"The World’s largest educational systems have been forced into shifting to online learning, as World Health Organization (WHO)
addressed the newly emerged coronavirus (COVID-19) as a pandemic. As of 27th April 2020, more than three million confirmed
COVID-19 cases were reported to WHO, among them, more than 200,000 death. Kuwait Ministry of Health announced the
total number of COVID 19 cases in Kuwait is more than 3000 cases. As a result, there are increasing international concerns
about these numbers which are likely to increase (Wang, Horby, Hayden, & Gao, 2020). Governments took intervention
measures to enforce social distancing in all aspects including education. Officials in Kuwait responded quickly by closing
schools, colleges, and universities on March 1st, 2020, to control the spread of COVID-19, which made Kuwaiti authorities
undecided on switching to online learning, and kept many academics and specialists involved in debatable discussion of
online education. Government educational institutions decided to shift the academic calendar to continue to learning by the
9th of August, some private institutions started completely online learning, others were hesitant. As the situation continues
with more challenges and lack of information about COVID-19, experts anticipate that the situation will get worse in next
Fall (Sun, 2020). Unfortunately, the situation has become even worse as many schools, teachers, parents, institutions were
not ready for this unexpected situation. This study is an attempt to contribute to Kuwait’s effort, at the national level, by
developing an efficient integrated e-learning model and framework. The model includes the components of successful
e-learning systems that includes the infrastructure, the Learning Management Systems (LMS), interactive digital content,
teachers’ readiness, society awareness, and change management. In addition, the study tries to determine the critical success
factors that influence the acceptance and the use of online learning in light of COVID-19 crises in Kuwait at both the design,implementation, and the operational level. A quantitative approach will be used to understand the problems, challenges,
opportunities, and investigate factors that influence the readiness and acceptance of e-learning considering the outbreak
of the novel COVID-19. In addition, the study will provide a complete theoretical model and a practical implementation
framework in addition to a full roadmap towards the successful implementation of e-learning in Kuwait."
addressed the newly emerged coronavirus (COVID-19) as a pandemic. As of 27th April 2020, more than three million confirmed
COVID-19 cases were reported to WHO, among them, more than 200,000 death. Kuwait Ministry of Health announced the
total number of COVID 19 cases in Kuwait is more than 3000 cases. As a result, there are increasing international concerns
about these numbers which are likely to increase (Wang, Horby, Hayden, & Gao, 2020). Governments took intervention
measures to enforce social distancing in all aspects including education. Officials in Kuwait responded quickly by closing
schools, colleges, and universities on March 1st, 2020, to control the spread of COVID-19, which made Kuwaiti authorities
undecided on switching to online learning, and kept many academics and specialists involved in debatable discussion of
online education. Government educational institutions decided to shift the academic calendar to continue to learning by the
9th of August, some private institutions started completely online learning, others were hesitant. As the situation continues
with more challenges and lack of information about COVID-19, experts anticipate that the situation will get worse in next
Fall (Sun, 2020). Unfortunately, the situation has become even worse as many schools, teachers, parents, institutions were
not ready for this unexpected situation. This study is an attempt to contribute to Kuwait’s effort, at the national level, by
developing an efficient integrated e-learning model and framework. The model includes the components of successful
e-learning systems that includes the infrastructure, the Learning Management Systems (LMS), interactive digital content,
teachers’ readiness, society awareness, and change management. In addition, the study tries to determine the critical success
factors that influence the acceptance and the use of online learning in light of COVID-19 crises in Kuwait at both the design,implementation, and the operational level. A quantitative approach will be used to understand the problems, challenges,
opportunities, and investigate factors that influence the readiness and acceptance of e-learning considering the outbreak
of the novel COVID-19. In addition, the study will provide a complete theoretical model and a practical implementation
framework in addition to a full roadmap towards the successful implementation of e-learning in Kuwait."
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/09/20 → 6/01/21 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.