Reimagining Education for Successful Shifting and Sustainable Digital Implementation

Project: General ResearchGeneral Research 2020 Cycle 2 (Corona)

Project Details

Abstract Arabic

تسعى ھذه الدراسة البحثية إلى اكتشاف نموذج مقترح جديد من شأنھ أن يساعد النظام التعليمي العام على تطبيق عملية دمج
صحيحة للتكنولوجيا الرقمية مع عمليات التعليم والتعلم التي تتم ممارستھا في الوقت الحاضر وذلك بناءً على أسس علمية
موثوقة. تم تبني مفھوم التعلم الرقمي منذ العقدين الماضيين تحت أشكال ومسميات مختلفة منھا التعلم القائم على الإ نترنت،
التعلم الالكتروني، التعلم المدمج، التعلم الھجين، وغيرھا من المصطلحات التي قد ترمز إلى ذات الشيء أو قد تستخدم ذات
الوسائط الرقمية الضرورية لإحداث ھذا النوع من التعلم. وعلى الرغم من جدية كل تلك المحاولات والمبادرات إلى أنھا
عادة ما تصطدم بمجموعة من العقبات والصعوبات التي تعيق حركة تقدم المجتمعات التربوية في أنحاء كثيرة من ھذا العالم
وتقف كحجر عثرة في عملية إحداث عملية دمج صحيحة ومستدامة للتكنولوجيا الرقمية ضمن أنظمتھا التعليمية. ومع ظھور
الأزمة الحالية التي طرأت بسبب تفشي فيروس كورونا المستجد، تم اكتشاف الحاجة الملحة لتدخل رقمي عاجل لإنقاذ
الموقف التعليمي والبحث عن بدائل تعليمية فاعلة من شأنھا ضمان استمرارية ا لتعليم في النظام العام وبجودة تطبيق عالية.
لذا جاءت ھذه الورقة العلمية استجابة للوضع الراھن كمحاولة للمساھمة بشكل علمي لرسم الطريق أمام مجتمع المعرفة
العالمي للانتقال إلى التكنولوجيا الرقمية على نحوٍ أمثل وذلك من خلال تزويده بالعناصر والمقومات اللازمة لإحداث عملية
تحول ناجحة في نظم التعليم العام. وقد تم الاستناد في ھذه الدراسة على بناء نموذج مقترح مبني على النظريات المتجذرة
في عمليتي التعليم والتعلم ومنھا، نظرية الِحمل المعرفي، نظرية التعلم البنائي ونظرية الترابط أو التواصل الشبكي. ولتحقيق
أھداف ھذه الورقة البحثية سيتم تبني المنھج الكمي وذلك من خلال بناء أداة بحثية خاصة لأغراض الدراسة الحالية وسيتم
توجيھ نسخة مخصصة لكل فئة بحثية مشمولة في ھذه الدراسة وھم المعلمين، الطلبة، وأولياء الأمور

Abstract English

This research paper seeks to explore a newly proposed model to assist public educational systems to integrate digital technology into the teaching and learning processes. Digital learning has been practiced for the past two decades under various forms of internet-based learning, such as online learning, eLearning, blended learning, hybrid learning, and others. However, those practices and initiatives were confronted with many obstacles that crippled all educational communities, in many parts of the world, from successfully and sustainably integrating digital learning into their educational systems. Unfortunately, the current crisis of the Coronavirus outbreak has clearly revealed the need for immediate action to find effective methods to ensure quality implementation for K12 education. Consequently, this paper attempts to contribute to the international body of knowledge by providing elements, aspects, and components to make a digital shift for k12 education. This proposed model is constructed based on several learning theories, mainly the cognitive load theory (CLT), constructive learning, and socialization and knowledge circulation. To achieve its objectives, the current research paper adopted a quantitative method approach by constructing three versions of questionnaires for teachers, parents, and students.
StatusFinished
Effective start/end date1/05/201/07/20

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.