Project Details
Abstract Arabic
يعد موضوع المواطنة من أبرز المواضيع الاجتماعية الهامة في الوقت الراهن داخل المجتمع المحلي. ولعل الهدف الرئيس من الدراسة هو التركيز على قيم المواطنة والانتماء في ثقافة المجتمع الكويتي وعلاقتها ببعض المتغيرات الاجتماعية والثقافية وكذلك إبراز دور المؤسسات الاجتماعية المتعددة في تعزيز هذه القيم. فتسعى الدراسة في إطارها العام إلى الوقوف على أبعاد مفهوم المواطنة داخل المجتمع المحلي الكويتي، وكذلك الوقوف على دور أبرز المؤسسات الاجتماعية ذات الصلة التي تسهم في غرس قيم المواطنة. تجيب الدراسة الحالية على مجموعة من التساؤلات البحثية التي تقيس الفروق الثقافية بين الشرائح العمرية المختلفة وكذلك الشرائح الاجتماعية المتعددة في المجتمع الكويتي في معدلات قيم المواطنة، والانتماء، والهوية المجتمعية، وكذلك قياس اتجاهات الفرد نحو المواطنة، وعلاقة مفهوم الاغتراب الاجتماعي بقيم المواطنة، بالإضافة إلى اتجاهات الفرد نحو دور المؤسسات الاجتماعية المختلفة في تعزيزها قيم المواطنة. شملت عينة الدراسة عدد 3437 مستجيب ومستجيبة من كافة الشرائح الاجتماعية موزعين على المحافظات الست في الكويت. تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسة للدراسة وشملت على مجموعة من المقاييس التي تم إعدادها لهدف الدراسة مثل مقياس المواطنة، والانتماء، ومقياس الاتجاهات نحو دور المؤسسات الاجتماعية، وكذلك مقياس الهوية الشخصية، والاغتراب الثقافي، والنفسي، ومقياس الهوية المجتمعية. بالإضافة إلى تحديد مجموعة أخرى من المتغيرات الاجتماعية والثقافية. وقد تم الاعتماد على برنامج SPSS النسخة 19 لتحليل البيانات وتم الاعتماد على مجموعة من الوسائل الإحصائية التي تتمثل في اختبار (ت)، واختبار معامل التحليل الأحادي، واختبار مربع كاي، ومعامل الارتباط بيرسون، بالإضافة إلى اختبار معامل الانحدار المتعدد. لقد توصلت أبرز النتائج إلى وجود انخفاض في معدلات المواطنة بشكل عام لدى عينة الدراسة مع ارتفاع في معدلات الانتماء. وقد أظهرت الدراسة على وجود علاقة دالة إحصائيا بين قيم الولاء والانتماء ومجموعة من المتغيرات الاجتماعية الثقافية والديموغرافية. وقد اشارت النتائج أيضا إلى انخفاض معدلات اتجاه أفراد العينة نحو دور المؤسسات الاجتماعية في دعم قيم المواطنة والانتماء في المجتمع المحلي
Abstract English
Citizenship is one of the most important social issues in Kuwaiti society. The major aim of this study was to concentrate on the citizenship and loyalty values in Kuwaiti society and its relationship with some socio-cultural variables. The study also highlights the role of social institutions in promoting these values. It concentrates on the citizenship and loyalty dimensions within Kuwaiti society and the role of social institutions in promoting these values. It answers the following questions: Is there any difference among social groups living in Kuwait regarding citizenship, loyalty, national identity? What are the participants’ attitudes related to the role of social institutions in promoting citizenship and loyalty values in the society? What is the relationship between citizenship and loyalty with social alienation and other sociocultural variables? A sample of 3437 participants has been selected from all social groups in Kuwait. All the six governorates in Kuwait were covered. The questionnaire was the major tool of this study. Some measurements have been used and developed by the researches such as: Citizenship Values Scale, Loyalty Value Scale, Attitudes towards the Role of Social Institutions Scale, Social Identity Scale, Social Alienation (cultural and physiological), and National Identity Scale. Other socio-cultural variables were included in the questionnaire. SPSS (Version 19) was used. T-test, Pearson Correlation, chi-square, ANOVA and multiple regressions were used for major statistical analyses. Results show that there is a decrease in the rates of citizenship values among the selected participants. On the other hand, loyalty value rates were high. Data show that there is significant relationship between citizenship and loyalty values with some socio-cultural and demographic variables. Data also show the lower rates among participants on the role of the social institutions in promoting citizenship and loyalty values in Kuwaiti society
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/09/11 → 18/09/12 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.