Effect of Raveling on the Performance of Hot Mix Asphalt Under Arid Climatic Conditions: Case Study in Kuwait: Phase I: Postmortem Evaluation of In-Service Pavements

Project: General ResearchGeneral Research 2018 Cycle 2

Project Details

Abstract Arabic

مشكلة تطایر الحصى في مخلوط الأسفلت الساخن ھو أحد الأسباب الرئیسیة لضعف الأداء في الأرصفة الأسفلتیة. ویمكن وصف مشكلة التطایر على انھا طرد لجسیمات الركام الخشن. قد یحدث التطایر بسبب عدم كفایة رابط الأسفلت، أو سوء جودة الخلط، أو الدمك غیر الكافي، أو الانفصال الحبیبي او تعریة الركام. تزداد ھذه المشكلة سوءًا في ظل ظروف المناخ والتشغیل القاسیة مثل ارتفاع درجة الحرارة وحركة المرور الكثیفة. في المناطق القاحلة مثل الكویت، كان تطایر الحصى ھو السبب الرئیسي للأداء الضعیف في العدید من أسطح الأرصفة المرنة. ستقوم ھذه الدراسة البحثیة بالتحقیق في أسباب مشكلة تطایر الحصى في الطرق الكویتیة وتأثیرھا على أداء الأرصفة الأسفلتیة في ظل الظروف المناخیة القاحلة من أجل تحدید أفضل الممارسات للتعامل مع مشكلة تطایر الحصى في طرق الكویت. تتألف الدراسة الشاملة من أربع مراحل والتي تتضمن، المرحلة الاولى: التقییم اللاحق للتدھور لطبقات الرصف العاملة، المرحلة الثانیة: تصمیمات المواد والخلطة الأسفلتیة، المرحلة الثالثة: تقییم الأداء المعملي للخلطات الاسفلتیة، المرحلة الرابعة: مدة الأداء باستخدام التحلیل التجریبي - المیكانیكي لخلیط الأسفلت. سوف یركز ھذا المقترح البحثي على المرحلة الأولى من الدراسة البحثیة الشاملة.

Abstract English

Abstract: Raveling can be described as the dislodging of coarse aggregate particles. Raveling may be caused by insufficient asphalt binder, poor mixture quality, insufficient compaction, segregation, or stripping. This problem gets worse in the presence of severe climatic and operating conditions such as high temperature and heavy traffic. In arid areas like Kuwait, raveling has been the leading cause of poor performance in many of the flexible pavement surfaces. This research study will investigate the cause of raveling in Kuwaiti roads and its impact on the performance of HMA pavements under arid climatic conditions in order to determine the best practice to deal with the raveling problem in Kuwaiti roads. The overall study is comprised of four phases, which includes; Phase I: Post-mortem Evaluation of In-service Pavements, Phase II: Materials and Asphalt Mix Designs, Phase III: Laboratory Performance Evaluation of Asphalt Mixtures, and Phase IV: Performance Life using Mechanistic-Empirical Analysis of Asphalt Mixtures. This research proposal will focus on Phase I of the overall research study.
StatusFinished
Effective start/end date1/11/184/11/19

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.