Investigation of The Impact of Critical Success Factors on Using The Online Government Web Site of Kuwait

Project: General ResearchGeneral Research 2017 Cycle 2

Project Details

Abstract Arabic

"لقد أولت الحكومة الكويتية أهمية كبيرة لمشروع الحكومة الإلكترونية كمشروع استراتيجي من خلال العمل على تطبيقه بموجب مرسوم رقم 266 لسنة 2006م بإنشاء الجهاز المركزي لتكنولوجيا المعلومات الذي انيطت به مهمة انشاء البوابة الالكترونية (e.gov.kw) والاشراف على هذا المشروع، ووضع خطط وسياسات تكنولوجيا المعلومات على المستوى الوطني والإشراف على تنفيذ خطط التنفيذ بالتنسيق مع الوزارات ومؤسسات الدولة، واستطاعت الكويت أن تقوم بميكنة عدد كبير من الخدمات الالكترونية للجماهير، ولكن قياس مدى نجاح الموقع من طرف شرائح وفئات متعددة من الأفراد يبقى اشكالية مطروحة لدى الباحثين الأكاديميين و القائمين على البوابة الالكترونية. فلقد وجدت العديد من الدراسات التى تناولت الموضوع، لكنها تناولت مجموعة من العوامل على حدة وعلى حساب عوامل أخرى، و تبقى الاشكالية في عدم تناول الدراسات السابقة للعوامل النفسية (الشعور بالثقة ومخاوف الاستخدام بأنواعها المتعددة) والعوامل التنظيمية الخاصة بأنواع الجودة (جودة المعلومات، وجودة أداء البوابة وجودة الخدمات المقدمة) مع العوامل الفردية (الشعور المستخدم بفوائد الاستخدام ودرجة رضا الاستخدام) وتأثير كل هاته العوامل مجتمعة على الاستمرار في استخدام موقع البوابة من طرف فئات مختلفة من المستخدمين. كما لم يتم دراسة تأثير العوامل الدموغرافية (العمر، الجنس والخلفية التعليمية) على الاستمرارية في استخدام موقع الباب الالكترونية.
ولملء هذا الفراغ تهدف هذه الدراسة الاستقصائية (EXPLORATORY Study) الى استقصاء العوامل التي تؤثر في نجاح موقع البابة الالكترونية بدولة الكويت من خلال السعي لمراجعة الأدبيات المتعلقة بهذا الموضوع الهام، وبناء نموذج تفسيري وسببي (Causal Model)، واختبار مدى صحته على عينة من المستخدمين في الكويت، ومن المتوقع أن يكون لهذا لبحث عدة فوائد وانعكاسات ذات صلات بحثية وأخرى تطبيقية."

Abstract English

The Kuwaiti government has attached a great importance to e-government as a strategic project and created the Central Agency for Information Technology (CAIT), under Decree No. 266 of 2006. CAIT was mandated to set up the official e-government portal of the state of Kuwait (e.gov.kw), to supervise the project, and to develop IT plans and policies at the national level as well as to oversee the implementation and coordination plans with the ministries and public institutions. While CAIT succeeded to develop the egovernment portal and automates a large number of electronic services for the beneficiaries (citizens, foreigners, institutions and private sector), how to assess the success of the portal by different end-users remains problematic for both researchers and practitioners at CAIT. Many studies have addressed this important topic but have narrowed contribution since they focused on isolated factors. Therefore adopting a holistic approach is needed, that combines psychological factors (covering different perceived trusts and perceived risks factors) and organizational quality factors (information quality, system quality of the portal performance, and services quality) combined with individual factors (perceived value/ benefit, and user satisfaction) and the impact of all these factors on intention to continue using the portal by potential users. In addition, the impact of demographic data (age, gender, educational background, etc.) on intention to continue using the e-government portal remains unaddressed.
This study aims to fill in these gaps and investigate the critical success factors that influence the success of the e-government portal of Kuwait, through this exploratory research, by reviewing the relevant literature, build a causal model and testing it using a random sample of potential users in Kuwait. It is expected that this study will have benefits and implications of research and practice.
StatusFinished
Effective start/end date1/11/1713/03/19

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.