Project Details
Abstract Arabic
"الإیجابیة ھي كلمة شاملة تم قیاسھا في الأدبیات البحثیة من خلال مجموعة متنوعة من المترادفات مثل الرفاھیة الشخصیة، والرضا عن الحیاة،
؛ والرفاھیة، أو العاطفة الإیجابیة كأمثلة (فریدریكسون، 2006 ؛ ھارت وساسو، 2011 ؛ جوزیف ووود، 2011 ؛ كاشدان، بیسواس-دینر، وكینغ، 2008
نوریش وفیلا – برودریك، 2008 ). وبغض النظر عن المصطلح المستخدم، ترتبط الإیجابیة ارتباطا وثیقا بتحسن نتائج التعلم، والصحة النفسیة، والسلوك
الاجتماعي الإیجابي، وإنتاجیة العلم، رضا الحیاة. ومع ذلك، فإن معظم البحوث المحیطة بفعالیة تدخلات علم النفس یمكن أن تحقق نفس المكاسب محلیاً
لا تزال غیر معروفة؛ وبالتالي، فإن شركة النویر، وھي مؤسسة غیر ربحیة تھدف في جمیع أنشطتھا إلى نشر الإیجابیة في المجتمع، وضعت برنامجاً
تتوافق أنشطتھ مع مخرجات علم النفس الإیجابي للتأكد إن كانت تحقق النتائج التي حققتھا الدراسات الغربیة.
وكانت المرحلة الأولى من برنامج بریق تتألف من 15 دقیقة أسبوعیاً یتم من خلالھا تنفیذ أنشطة فعالیة ذات علاقة بعلم النفس الإیجابي تقدمھا إلى طلبة
المرحلة الثانویة وما بعد الثانویة (الجامعة) من قبل معلمین وأساتذة جامعیین تم تدریبھم على تلك الأنشطة خلال فصل الربیع 2017 . وقد تم اختیار
مؤشرات الأداء الرئیسیة من أدبیات علم النفس الإیجابي لفعالیتھا نحو تولید تأثیر إیجابي (الرفاھیة) و(ازدھار الرفاھیة). شملت الأمثلة على مؤشرات عن
التصور الذھني (كورتعز ولیوبومیرسكي، 2012 ) والأعمال الجیدة (بریسمان، كرافت، وكروفت، 2015 ). مقارنة بالمجموعات الضابطة، فقد أظھرت
طلبة الجامعة المشاركون في برنامج بریق مستویات أعلى من (ازدھار الرفاھیة)، في حین أظھر المشاركون في المدارس الثانویة مكاسب كبیرة في التأثیر
.( الإیجابي (رفاھیة السعادة). وكانت النتائج ذات تأثیر مماثل لتلك النتائج الموجودة في الدراسات الغربیة الحالیة، (بولیر وآخرون، 2013
في ھذه المرحلة الثانیة، نقترح مواصلة تقدیم مؤشرات أداء إضافیة لحوالي 500 طالب جامعي و 1500 من طلبة المدارس الثانویة الحكومیة الكویتیة
خلال فصل الربیع 2018 . سنقوم بقیاس الرضا عن الحیاة، ومستویات الازدھار، وتواتر المشاعر الإیجابیة والسلبیة كمؤشر للإیجابیة مقارنة بالمجموعات
الضابطة. وسوف نقوم بتقییم الطلبة في مرحلة ما بعد العلاج ومرة أخرى في ثلاث أشھر بعد العلاج لمعرفة تأثیر التغییر مع مرور الوقت."
؛ والرفاھیة، أو العاطفة الإیجابیة كأمثلة (فریدریكسون، 2006 ؛ ھارت وساسو، 2011 ؛ جوزیف ووود، 2011 ؛ كاشدان، بیسواس-دینر، وكینغ، 2008
نوریش وفیلا – برودریك، 2008 ). وبغض النظر عن المصطلح المستخدم، ترتبط الإیجابیة ارتباطا وثیقا بتحسن نتائج التعلم، والصحة النفسیة، والسلوك
الاجتماعي الإیجابي، وإنتاجیة العلم، رضا الحیاة. ومع ذلك، فإن معظم البحوث المحیطة بفعالیة تدخلات علم النفس یمكن أن تحقق نفس المكاسب محلیاً
لا تزال غیر معروفة؛ وبالتالي، فإن شركة النویر، وھي مؤسسة غیر ربحیة تھدف في جمیع أنشطتھا إلى نشر الإیجابیة في المجتمع، وضعت برنامجاً
تتوافق أنشطتھ مع مخرجات علم النفس الإیجابي للتأكد إن كانت تحقق النتائج التي حققتھا الدراسات الغربیة.
وكانت المرحلة الأولى من برنامج بریق تتألف من 15 دقیقة أسبوعیاً یتم من خلالھا تنفیذ أنشطة فعالیة ذات علاقة بعلم النفس الإیجابي تقدمھا إلى طلبة
المرحلة الثانویة وما بعد الثانویة (الجامعة) من قبل معلمین وأساتذة جامعیین تم تدریبھم على تلك الأنشطة خلال فصل الربیع 2017 . وقد تم اختیار
مؤشرات الأداء الرئیسیة من أدبیات علم النفس الإیجابي لفعالیتھا نحو تولید تأثیر إیجابي (الرفاھیة) و(ازدھار الرفاھیة). شملت الأمثلة على مؤشرات عن
التصور الذھني (كورتعز ولیوبومیرسكي، 2012 ) والأعمال الجیدة (بریسمان، كرافت، وكروفت، 2015 ). مقارنة بالمجموعات الضابطة، فقد أظھرت
طلبة الجامعة المشاركون في برنامج بریق مستویات أعلى من (ازدھار الرفاھیة)، في حین أظھر المشاركون في المدارس الثانویة مكاسب كبیرة في التأثیر
.( الإیجابي (رفاھیة السعادة). وكانت النتائج ذات تأثیر مماثل لتلك النتائج الموجودة في الدراسات الغربیة الحالیة، (بولیر وآخرون، 2013
في ھذه المرحلة الثانیة، نقترح مواصلة تقدیم مؤشرات أداء إضافیة لحوالي 500 طالب جامعي و 1500 من طلبة المدارس الثانویة الحكومیة الكویتیة
خلال فصل الربیع 2018 . سنقوم بقیاس الرضا عن الحیاة، ومستویات الازدھار، وتواتر المشاعر الإیجابیة والسلبیة كمؤشر للإیجابیة مقارنة بالمجموعات
الضابطة. وسوف نقوم بتقییم الطلبة في مرحلة ما بعد العلاج ومرة أخرى في ثلاث أشھر بعد العلاج لمعرفة تأثیر التغییر مع مرور الوقت."
Abstract English
"Positivity is all-encompassing word which, in the research literature has been measured by a variety of proxies such
as subjective wellbeing, satisfaction with life, hedonic wellbeing or positive emotion as examples (Fredrickson, 2006;
Hart & Sasso 2011; Joseph & Wood 2010; Kashdan, Biswas-Dincer & King 2008; Norrish & Vella-Brodrick, 2008).
Irrespective of the term used, positivity is well correlated with improved learning outcomes, mental-health, prosocial
behavior work productivity and life satisfaction. Yet much of the research surrounding the efficacy of positive psychology
interventions (PPIs), empirically derived strategies designed to generate positivity, hails from Western nations. whether
these could produce the same gains locally remined unknown; thus Alnowair, a non-profit committed to increasing
positivity, developed a culturally-competent positive psychology program to verify.
The first phase of the Bareec program consisted of 15-minute weekly PPIs delivered to secondary and post-secondary
students by trained instructors during the 2017 spring semester. The PPIs were selected from the literature for their
efficacy towards the generation of positive affect (hedonic wellbeing) and flourishing (eudemonic wellbeing). PPI
examples include engaging in mindful photography (Kurtz & Lyubomirsky, 2012) and good deeds (Pressman, Kraft,
& Croft, 2015). Relative to control groups, Bareec university participants showed greater levels of flourishing (cudai
monic wellbeing) while seconding school participants showed significant gains in positive affect (hedonic wellbeing).
Results had similar effect sizes to those in existing studies (Bolier et al., 2013).
In this second phase, we propose to continue the delivery of additional PPIs to approximately 500 post-secondary
students and 1500 secondary Kuwaiti school students during the Spring 2018 semester. We will measure satisfaction
with life, levels of flourishing, and the frequency of positive and negative emotion as proxies for positivity compared to
control groups. We will assess students at post-treatment the effect of change over time."
as subjective wellbeing, satisfaction with life, hedonic wellbeing or positive emotion as examples (Fredrickson, 2006;
Hart & Sasso 2011; Joseph & Wood 2010; Kashdan, Biswas-Dincer & King 2008; Norrish & Vella-Brodrick, 2008).
Irrespective of the term used, positivity is well correlated with improved learning outcomes, mental-health, prosocial
behavior work productivity and life satisfaction. Yet much of the research surrounding the efficacy of positive psychology
interventions (PPIs), empirically derived strategies designed to generate positivity, hails from Western nations. whether
these could produce the same gains locally remined unknown; thus Alnowair, a non-profit committed to increasing
positivity, developed a culturally-competent positive psychology program to verify.
The first phase of the Bareec program consisted of 15-minute weekly PPIs delivered to secondary and post-secondary
students by trained instructors during the 2017 spring semester. The PPIs were selected from the literature for their
efficacy towards the generation of positive affect (hedonic wellbeing) and flourishing (eudemonic wellbeing). PPI
examples include engaging in mindful photography (Kurtz & Lyubomirsky, 2012) and good deeds (Pressman, Kraft,
& Croft, 2015). Relative to control groups, Bareec university participants showed greater levels of flourishing (cudai
monic wellbeing) while seconding school participants showed significant gains in positive affect (hedonic wellbeing).
Results had similar effect sizes to those in existing studies (Bolier et al., 2013).
In this second phase, we propose to continue the delivery of additional PPIs to approximately 500 post-secondary
students and 1500 secondary Kuwaiti school students during the Spring 2018 semester. We will measure satisfaction
with life, levels of flourishing, and the frequency of positive and negative emotion as proxies for positivity compared to
control groups. We will assess students at post-treatment the effect of change over time."
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/07/18 → 1/06/19 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.