Critical Success Factors Influencing E-Commerce in the State of Kuwait

Project: General ResearchGeneral Research 2008

Project Details

Abstract Arabic

الهدف الرئيسي لهذا المشروع هو التعرف الى العوامل المؤثرة على سوق التجارة الإلكترونية في الكويت، والعوائق التي تحول دون انتشار هذا النمط الاقتصادي بين أفراد المجتمع. تم استخدام المقابلات الشخصية والاستبانات وتقييم مواقع التجارة الإلكترونية كأساليب لجمع البيانات اللازمة لتحقيق هدف المشروع. توصل البحث إلى العديد من النتائج التي يمكن أن يكون لها أثر فعال في تطوير سوق التجارة الإلكترونية في الكويت. تصدّر عامل الأمان العوامل المؤثرة في التجارة الإلكترونية في الكويت، وبخاصة فيما يتعلق بطريقة الدفع وضمان عدم سرقة البيانات الخاصة بالمستخدم. سهولة استخدام الموقع وتوفر المعلومات الخاصة بالسلع جاءا في المرتبة الثانية ضمن العوامل المؤثرة في تقبل المستهلكين لنمط التجارة الإلكترونية. تبين أن عدم إمكان تصفح واستخدام مواقع التجارة الإلكترونية من العوامل السلبية المؤثرة على إقبال المستهلكين على الشراء عبر هذه المواقع. التقييم الفني لمواقع التجارة الإلكترونية في الكويت أظهر العديد من جوانب النقص في تصميم هذه المواقع، وإلى جانب ذلك فإن الافتقار للإطار القانوني الذي ينظم سوق التجارة الإلكترونية من العوامل المؤثرة سلباً عليه. عدم وجود كوادر مؤهلة متخصصة في مجال التجارة الإلكترونية كان من العوائق التي تحد من انتشار نموذج التجارة الإلكترونية في الكويت.

Abstract English

This research aimed at determining the factors that affect the quality of E-commerce in Kuwait. This aim was achieved by identifying and rating the main quality attributes. The list of attributes was derived from the special literature survey. The survey and analysis described in this research enabled a greater understanding of the inter-relations and influences these sub-factors have on the main quality factors. Questionnaire, interview, evaluation of web-site quality by expert and card sorting were the tools used to collect data in this research. Convenience, product information, site design, and financial security have a statistically significant influence on e-satisfaction levels. Security is fundamental, especially when it comes to electronic payments. Good site design includes having fast, uncluttered, and easy-to-navigate sites. Cultural factor was found to play an important role on the popularity of e-commerce in Kuwait. E-commerce sites in Kuwait are not up to technical standards of their counterparts in developed countries. The results showed that there is a lack of a predictable legal environment to govern transactions, which results in concerns about contract enforcement, intellectual property protection, liability, jurisdiction, privacy, and security. The language barrier is considered one of the obstacles to large-scale Internet use in Kuwait. Overall, most companies in Kuwait are not ready to adopt the e-commerce mode as an essential element of their business.
StatusFinished
Effective start/end date1/05/0920/06/10

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.