Language and Education in Kuwait: Attitudes, Identities and Ideologies

Project: General ResearchGeneral Research 2017 Cycle 1

Project Details

Abstract Arabic

قامت حكومة دولة الكویت ممثلة بوزارة التربیة والتعلیم في إطار خطتھا للتطویر الوطني بتكثیف تركیزھا خلال السنوات الأخیرة على تحسین مخرجات التعلیم في البلاد. وتَمَثَّل ذلك في اتباع سیاسات تجدید المناھج الدراسیة وتحدیث الوسائل التعلیمیة وتعزیز عملیة التطویر المھني للمعلمین وإدخال الأدوات التقنیة إلى العملیة التعلیمیة في مراحل مبكرة وزیادة عدد المدارس الإنجلیزیة أو ثنائیة اللغة. وقد شھدت الكویت منذ العام 2002 ظھور الجامعات الأمریكیة التي تستخدم اللغة الإنجلیزیة في التدریس، فتُدرَّسُ فیھا اللغة العربیة كموروثٍ لغويٍ فحسب وتكون مواد الثقافة العربیة والتاریخ غالباً باللغة الإنجلیزیة. ویسود اعتقاد في الشرق الأوسط عموماً وفي الكویت تحدیداً بأن المدراس الإنجلیزیة أو تلك التي تتبنى مناھج غربیة توفر تعلیماً نوعیاً، مما یخلق فرصاً أفضل لتحسین مھارات الطلبة اللغویة وتفكیرھم النقدي ومعرفتھم بمحتوى المواد العلمیة والإنسانیة. ورغم التغییرات النسبیة مؤخراً في مجالات التعلیم المعنیة إلا أننا لا نعلم سوى القلیل عن أثر ھذه التغییرات فعلاً على ممارسة الطلبة اللغویة وتوجھاتھم وھویتھم. یحاول ھذه المشروع سد ھذه الثغرة عبر متابعة وتقییم تطور التعدد اللغوي وتوجھ المجتمع الكویتي نحوه مع أخذ الدور المحوري للغة الإنجلیزیة كأداة للتعلیم وكونھا لغة مشتركة بعین الاعتبار، بالإضافة إلى الظواھر المرتبطة بذلك وھي الھویة والسیاسة والفكر اللغویین. وتحاول الدراسة على وجھ الخصوص الكشف عن مدى إدراك المجتمع الكویتي للتعدد اللغوي إضافة إلى أثره على جوانب الحیاة الاجتماعیة والثقافیة والأكادیمیة. وبرغم طرح احتمالیة كون التركیز على اللغة الإنجلیزیة مؤخراً في البیئة الأكادیمیة خصوصاً یؤدي إلى إضعاف الھویة العربیة، غیر أن مشروعنا ھذا یحاول أن یبرھن إذا كانت ھذه ھي حقیقة الأمر فعلاً أم أن الشباب العربي یستخدم اللغة الإنجلیزیة كوسیلة لإظھار رقیھم الاجتماعي والمادي دون التأثیر على الھویة الوطنیة أو الدینیة أو الثقافیة. وتزداد صلة ھذه الأمور في عصر العولمة الیوم، حیث أصبحت اللغة الإنجلیزیة تتصدر كلغةٍ للعلم والبحث والأعمال والتقدم بشكل عام. وتنقسم ھذه الدراسة إلى ثلاث مراحل لكلٍّ منھا أداة جمع معلومات خاصة بھا ولكن بأھداف مترابطة تُعنى بتوفیر مقیاس لمفاھیم الدراسة الأساسیة. وتعمل المرحلة الأولى على جمع قصص سیرٍ ذاتیة حول خبرات الطلبة في تعلم اللغة ومن ثم تحلیلھا من منظور الظواھر الاجتماعیة اللغویة كالھویة والفِكر. وتسعى المرحلة الثانیة إلى التعرف على المعتقدات والقیم التي تدعم التوجھات اللغویة وأسالیب الفِكر باستخدام استبیان موجھٍ للطلبة وقطاعات أخرى من المجتمع الكویتي سیوزع باللغتین العربیة والإنجلیزیة. أما المرحلة الثالثة فستُبنى على نتائج المرحلتین الأولى والثانیة مُتضمِّنَة لقاءاتٍ منظمة جزئیاً مع مزاولین لمھنة التعلیم من مختلف المستویات وباحثین وصانعي قرار لمناقشة المواضیع المتكررة والشئون المتصلة والتطورات المحتملة في میدان اللغة والتعلیم. وستعمل البیانات مجتمعة على تغطیة النھجین الاستدلالي والاستقرائي والمنھجین الكمي والنوعي مع تسلیط الضوء على الحیثیات الرئیسیة لموضوع اللغة في التعلیم كونھ یُعد دلیلاً على الاھتمام الوطني.

Abstract English

As part of its national development plan, the government of Kuwait, specifically The Ministry of Education, has focused heavily in recent years on enhancing educational outcomes in the country. Since 2002, Kuwait has seen the introduction of American-style universities with English as the language of instruction. It is a common assumption in the Middle East in general, and in Kuwait in particular, that English-medium and Western-curriculum schools provide quality education, creating better opportunities for the students in terms of advancing their language skills, critical thinking skills, and subject matter knowledge in sciences and humanities. However, due to the relatively recent changes in the respective areas of education, little is currently known about the impact these changes have had on the Arab students' actual language practices, language attitudes, and identity. The present project tries to bridge this gap by tracing and assessing the development of and attitudes toward multilingualism in Kuwaiti society, including the pivotal role of English as a medium of instruction, English as a lingua franca, as well as the related phenomena of identity, language policy and language ideology. The study is divided into three phases, each with its own data collection instrument but with interrelated goals to provide a measurement of the study’s central concepts. Phase One consists of collecting autobiographical narratives on the students’ language learning experiences and analyzing them from the perspective of such sociolinguistic phenomena as identity and ideologies. Phase Two attempts to identify the beliefs and values underpinning language attitudes and ideologies by utilizing a survey targeting students as well as other segments of the Kuwaiti society. The survey will be distributed in both English and Arabic. Phase Three, based on the results of phases one and two, consists of semi-structured interviews with education practitioners, researchers, and policy makers to address the recurrent themes, relevant concerns, and potential developments in language and education. The combined data cover both deductive and inductive approaches, quantitative and qualitative methodologies, and illuminate the crucial aspects of language in education, key to national interests.
StatusFinished
Effective start/end date1/11/1831/01/22

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.