Self-Efficacy and Affect Infusion Theory for Understanding Web Usage and Learning: A Comparative Study of Kuwait vs. United States

Project: General ResearchGeneral Research 2016 Cycle 1

Project Details

Abstract Arabic

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على العوامل التي تؤثر على سلوك الأفراد نحو استخدام الشبكات الالكترونية. بناء على نظريات الكفاءة الذاتية والغرس التأثيري كأساس لهذا البحث، سوف يتم وضع إطار لتصوير معرفة الأفراد للشبكات الإلكترونية، وخبراتهم بها، وعوامل التأثير بهم ليكونوا العوامل السابقة لسلوك الأفراد تجاه الشبكات الالكترونية مع نية العملاء لاستخدام الشبكة متمثلة بالنتيجة. لا يختلف معظم الباحثين في التجارة الإلكترونية بأن معرفة الأفراد للشبكات الإلكترونية، وخبراتهم بها، وعوامل التأثير بهم تجاه الشبكات الالكترونية تؤدي إلى تشكيل سلوك العملاء تجاه هذه الشبكات، ومع ذلك، فلا توجد هناك دراسات جمعت وشملت وأدرجت هذه العوامل المنبئة الثلاثة في نموذج واحد. وبالتالي، هناك أربعة أهداف رئيسية لهذه الدراسة: 1- فهم إذا كانت معرفة الأفراد وخبرتهم في استخدام الشبكات لها تأثير على الأفراد، 2- فهم ما إذا كان تأثير الأفراد يؤثر على سلوكهم تجاه الشبكات، 3- فهم Mediational effect لتأثير الأفراد في هذه الدراسة، 4- فهم تأثير معرفة الأفراد للشبكات الإلكترونية، وخبراتهم بها، وعوامل التأثير بهم تجاه الشبكات على عملية التعلم لدى الأفراد عموما. من أجل تحقيق أهداف هذا البحث، سوف نقوم بتصميم استبيان من نسختين: النسخة الإنجليزية للعينة في الولايات المتحدة والنسخة العربية للعينة في الكويت. سيتم جمع البيانات لهذه الدراسة على مرحلتين. في المرحلة الأولى، سيتم جمع البيانات من عدد من الطلاب في كل من الكويت والولايات المتحدة الأمريكية. وفي المرحلة الثانية وللمقارنة بين نتائج الطلاب لعامة السكان، سيتم جمع البيانات عبر الانترنت باستخدام مسح وطني على شريحة واسعة من كل من الكويت والولايات المتحدة الأمريكية. وسيتم تحليل البيانات باستخدام برنامج نمذجة المعادلة الهيكلية (Structural Equation Modeling: SEM) وتختم الدراسة بشرح تفصيلي لآثار هذه الدراسة للمديرين والعلماء وصانعي القرارات في الكويت والولايات المتحدة الأمريكية. ومن المتوقع أن الدراسة ستساعد المعلمين والباحثين في كلٍ من الكويت والولايات المتحدة في تعزيز برامج الدراسات العليا والجامعية الخاصة بهم وذلك لأن التدريس يمكن أن يكون أكثر تنوعاً وجاذبية من خلال دمج المحتوى العلمي عبر الانترنت وأدوات الاتصالات المختلفة والسماح للطلاب باستخدام تلك المحتويات من خلال منصات تقنية مختلفة. بالإضافة إلى ذلك، قد تعطي هذه الدراسة رؤى للمسؤولين في كل من الكويت والولايات المتحدة: 1) الشركات والمديرين، 2) العلماء والباحثين، 3) المدارس والجامعات للتعلم عبر الانترنت، 4) صانعي السياسات من أجل أن تمكنهم من تعزيز إنتاجية الموظف في العمل.

Abstract English

This study focuses on the factors that influence customers' attitude toward Web usage. Using self-efficacy and affect infusion theory as a foundation, a framework will be developed to depict customers' Web knowledge, Web expertise, and affect to be the antecedents of customers' attitude toward the Web with customers' intention to use the Web as the outcome. Most e-commerce researchers would not disagree that customers' Web knowledge, Web expertise, and affect toward the Web lead to customers attitude formation toward the Web; however, none have incorporated all three predictors into a single model. Hence, there are four key objectives of this study: (1) to understand if customers knowledge and expertise in using the web impact customers affect; (2) to understand if customers affect impact customers attitude toward the web; (3) to understand the mediational effect of customers affect in this study; (4) to understand the impact of customers knowledge, expertise, affect toward the web on overall customers learning process. In order to achieve the objectives of this research, we will design a survey in two versions: English for the US and Arabic for Kuwait. Data for this study will be collected in two phases. In phase one, data will be collected from student population both in Kuwait and United States; and, in phase two, for comparison of the student's results to the general population, data will be collected using a national wide online survey from both Kuwait and United States. Structural Equation Modeling (SEM) will be used to empirically test the framework. The study is expected to assist teachers/researchers in both Kuwait and US in enhancement of their graduate and undergraduate programs. Teaching can be more versatile and/or interesting by incorporating online content for the students and allowing them to use those contents using different technology platforms. In addition, this study may give insights to the following stakeholders in Kuwait and United States: (1) corporations/managers; (2) scholars; (3) schools and universities for online learning; and (4) policy makers that will enable them to enhance the employee's productivity at the workplace.
StatusFinished
Effective start/end date1/12/163/01/18

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.