Project Details
Abstract Arabic
جودة ونوعية الهواء الداخلي بالمدراس هي مسألةمثيرة للقلق لأن الأطفال هم الأكثر حساسيه للتعرض للملوثات، التخفيضات في معدلات التهوية لتحسين الأداء والحفاظ على الطاقة يؤثر سلبا على نوعية الهواء. الاستخدام المفرط في المواد الجديدة في البناء والتركيب والتجديد ينبعث منها ملوثات مختلفه حيث يخلق بيئة داخلية خاصة بها غير مريحه وفيها مخاطر صحية. تم اختيار مدارس مختلفه بالقرب من المناطق التجاريه صنفت كZone1 واخرى بالقرب من المناطق الصناعية صنفت كzone2 بحيث يقاس فيها كل من الملوثات الجوية الأولية وغاز الرادون وغيرها من مستويات تركيز المركبات العضوية المتطايرة والتأكد من الحفاظ على مراقبه الجودة والضمان. التراكيز الداخليه لغاز CO2 والحرارة والرطوبة تم قياسها في مواقع مختلفه في جميع المدارس المختارة بالدراسة للتحقق من وجود مرض متزامنه المباني الغير صحية أو عدمه. المرافق الاكثر شيوعا مثل مياه الشرب ومياه الري والغبار التي تم جمعها من انظمة التكييف تم اجراء تحاليل عدة فيها من ضمنها تحليل المعادن النزرة. المركبات المثبطة للحريق تم قياسها في كل من عينات الغبار المتراكمة على فلاتر جهاز SEQUENTIAL SAMPLER وهو جهاز مخصص لجمع عينات الاتربة المعلقه في الهواء وفلاتر التكييف. مستويات تركيز الملوثات الداخليه تم قياسها من اجل تحديد احتمالية معرفة مصادرها تم مقارنة التراكيز المقاسة للملوثات المختلفة مع أدلة التوجيهية لجودة الهواء في البيئة الداخليه محليا وعالميا المذكورة في المراجع العلمية. اتركازا على دراسة العامين من مراقبه نوعيه الهواء الداخلي عدة استراتيجيات وقائية تم اقتراحها من اجل الحصول على بيئه مناسبه ومريحه صحيا وعقليا ونفسيا وعلميا في المؤسسات التعليمية الموقع ونظام التكييف له اهميه كبيره للحصول على بيئه صحية ومبدعة. النتائج الحالية تبين أن معظم المدراس في هذه الدراسه تفتقر الى هذين المتطلبين. النتائج من هذا المشروع لابد ان تفعل او تطبق في جميع المؤسسات التعليمية من اجل تحسين نوعية الهواء الداخلي ويجب ان تاخذ بعين الاعتبار كادلة توجيهية لبناء المؤسسات التعليمية والكليات في المستقبل
Abstract English
Indoor air quality (IAQ) in schools is a matter of concern, because children are most sensitive to pollutant
exposure. The reductions in ventilation rates to improve performance and conserve energy adversely
affect the air quality. Extensive use of new materials in building, fitting, and refurbishing emit different
pollutants, where indoor environment poses its own coercion of discomfort and health risk.
Various schools near the commercial districts (Zone 1) and downwind industrial complexes (Zone 2) were selected to measure primary pollutants, radon, and other volatile organic compounds (VOCs)
concentration levels, maintaining quality control and quality assurance. Indoor carbon dioxide (CO2)
concentrations with temperature and humidity were also monitored in different locations in all selected
schools to check the presence of any sick building syndrome (SBS). The most common utilities,
drinking water, irrigation water, and dust collected from air-conditioning (AC) systems were analyzed
for trace metal contaminations. Persistent organic pollutants (POP) were measured from dust samples,
either collected from sequential sampler or from AC filters. Indoor air pollutants’ concentration
levels were quantified and their respective sources were identified. The measured concentrations of
different pollutants were compared with the national and international IAQ guidelines existing in the
literature. Based on two years of IAQ monitoring, various mitigation strategies had been proposed to
have an adequate comfortable, physical, mental, psychological and learning educational environment
in academic institutions. The location and ventilation system are extremely important for healthy and
productive environment. Present findings revealed that most of the schools lack both of the required
attributes. The inferences of this research must be implemented in all educational institutions to improve
IAQ and should be considered as guidelines for construction of future academic schools and colleges.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/07/09 → 3/04/12 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.