Project Details
Abstract Arabic
"تقدم العديد من الجامعات حول العالم مققرات الكترونية عبر الإنترنت، كطريقة بديلة أو تكميلية لعملية التعليم وجهاً لوجه. وتهدف من ورائه تقديم تعليم يساهم في زيادة أعداد الطلاب وبتكلفة أقل. كما أدى انتشار التعليم عبر الإنترنت إلى إنشاء أقسام أكاديمية أو وحدات تنظيمية مسؤولة عن العديد من الأدوار المنوطة بها كتقديم وإدارة وتقديم الدعم لنجاح المقررات التى توفر عبر الإنترنت، وتقديم الدعم لأعضاء هيئة
التدريس من أجل تصميم محتوى المقررات لزيادة المشاركة وضمان فعالية التعلم عبر الإنترنت، وتوفير الموارد والتدريب اللازم. التعليم عبر الإنترنت، الذي يعرف كذلك ب ""التعليم الإلكتروني"" بأنه عبارة عن مقررات توفر كامل المحتوى عبر الإنترنت وبدون الاعتماد على التفاعل وجهًا لوجه. يختلق هذا مع مفهوم المقررات التقليدية التى تدرس في الفصول والتى تعطى وجهًا لوجه حيث يتم تدريس المحتوى في الفصل الدراسي
وفي القاعات وجه لوجه. على النقيض من التعليم الالكتروني والتقليدي، يتم تقديم التعليم المدمج من خلال الدمج بين هذين النمودجين.
تعتبر دراسة العوامل التي تؤثر في التعليم الإلكتروني مهمة جدا حيث أن السوق العالمية لهذه التكنولوجيا آخذة في الإزدياد ومن المتوقع أن تصل إلى
65.41 مليار دولار بحلول عام 2023 . وفى الوقت الذى تتزايد فيه أعداد دراسات التى تركز على التعليم الإلكتروني، فهي تعاني من ثلاثة نواقص: أولا أن
معظمها ركز على الاتجاه للاستخدام، المعروف أيضا تحت مصطلح ""الاتجاه للقبول""، والقليل منها فقط اخدت منحى آخر وركزت على الاستمرارية في
الاستخدام، لا سيما في البلدان العربية. ثانيا هناك نقص في الدراسات التى ركزت على الاستخدام المتواصل وقياس مدى الاستخدام عبر أزمنة مختلفة،
حيث إن معظم الدراسات المتوافرة تعتمد على تجميع البيانات في وقت واحد لتفسير نوايا السلوكية للاتجاه للاستخدم والتنبؤ بها. ثالثا بينما تم استخدام
""نظرية تأكيد التوقعات"" لدراسة الاستمرارية في الاستخدام في التعليم الإلكتروني، وباستثناء دراسة Lowry et al. (2015 (، لم توجد أية دراسة عبر الزمن
طبقت نظرية تأكيد التوقعات الأصلية أو المعدلة لدراسة الاستمرارية في استخدام للتعليم الالكتروني، ومعظمها ركز على جمع البيانات مرة واحدة.
من أجل سد هذه الفجوات تسعى هذه الدراسة إلى تقديم إجابات على سؤال البحثي التالي: ماهي التصورات، عبر فترات زمنية مختلفة، التي يشعر بها طلاب
الجامعة فيما يتعلق بالاستمرارية في استخدام التعليم الالكترونية عندما يشاركون في مقررات فنية؟ كما تهدف الدراسة إلى تحقيق أربعة أهداف: أولا، إجراء
مراجعة منهجية للأدبيات المتعلقة بالتعليم الإلكتروني في الوطن العربي العربي. ثانيا، اقتراح نمودج معدل ومحسن يتجاوز نواقص وسلبيات دراسة ) Lowry et
al., (2015 . ثالثا، اختبار صدقية النموذج المقترح عبر ثلاث فترات زمنية مختفة، ورابعا، اقتراح توصيات وعوامل النجاح الحاسمة للتعليم الإلكتروني في الكويت."
التدريس من أجل تصميم محتوى المقررات لزيادة المشاركة وضمان فعالية التعلم عبر الإنترنت، وتوفير الموارد والتدريب اللازم. التعليم عبر الإنترنت، الذي يعرف كذلك ب ""التعليم الإلكتروني"" بأنه عبارة عن مقررات توفر كامل المحتوى عبر الإنترنت وبدون الاعتماد على التفاعل وجهًا لوجه. يختلق هذا مع مفهوم المقررات التقليدية التى تدرس في الفصول والتى تعطى وجهًا لوجه حيث يتم تدريس المحتوى في الفصل الدراسي
وفي القاعات وجه لوجه. على النقيض من التعليم الالكتروني والتقليدي، يتم تقديم التعليم المدمج من خلال الدمج بين هذين النمودجين.
تعتبر دراسة العوامل التي تؤثر في التعليم الإلكتروني مهمة جدا حيث أن السوق العالمية لهذه التكنولوجيا آخذة في الإزدياد ومن المتوقع أن تصل إلى
65.41 مليار دولار بحلول عام 2023 . وفى الوقت الذى تتزايد فيه أعداد دراسات التى تركز على التعليم الإلكتروني، فهي تعاني من ثلاثة نواقص: أولا أن
معظمها ركز على الاتجاه للاستخدام، المعروف أيضا تحت مصطلح ""الاتجاه للقبول""، والقليل منها فقط اخدت منحى آخر وركزت على الاستمرارية في
الاستخدام، لا سيما في البلدان العربية. ثانيا هناك نقص في الدراسات التى ركزت على الاستخدام المتواصل وقياس مدى الاستخدام عبر أزمنة مختلفة،
حيث إن معظم الدراسات المتوافرة تعتمد على تجميع البيانات في وقت واحد لتفسير نوايا السلوكية للاتجاه للاستخدم والتنبؤ بها. ثالثا بينما تم استخدام
""نظرية تأكيد التوقعات"" لدراسة الاستمرارية في الاستخدام في التعليم الإلكتروني، وباستثناء دراسة Lowry et al. (2015 (، لم توجد أية دراسة عبر الزمن
طبقت نظرية تأكيد التوقعات الأصلية أو المعدلة لدراسة الاستمرارية في استخدام للتعليم الالكتروني، ومعظمها ركز على جمع البيانات مرة واحدة.
من أجل سد هذه الفجوات تسعى هذه الدراسة إلى تقديم إجابات على سؤال البحثي التالي: ماهي التصورات، عبر فترات زمنية مختلفة، التي يشعر بها طلاب
الجامعة فيما يتعلق بالاستمرارية في استخدام التعليم الالكترونية عندما يشاركون في مقررات فنية؟ كما تهدف الدراسة إلى تحقيق أربعة أهداف: أولا، إجراء
مراجعة منهجية للأدبيات المتعلقة بالتعليم الإلكتروني في الوطن العربي العربي. ثانيا، اقتراح نمودج معدل ومحسن يتجاوز نواقص وسلبيات دراسة ) Lowry et
al., (2015 . ثالثا، اختبار صدقية النموذج المقترح عبر ثلاث فترات زمنية مختفة، ورابعا، اقتراح توصيات وعوامل النجاح الحاسمة للتعليم الإلكتروني في الكويت."
Abstract English
"Many universities over the world are offering online courses, as an alternative or complementary approach to face-toface
learning. The objective is to offer education learning to increasing numbers of students at lower price. This resulted
in the establishment of academic divisions/organizational units responsible for carrying several roles including offering,
managing, supporting the success of online learning courses, supporting faculty members with designing course content to
maximize engagement and effectiveness in the online learning, and to providing resources and training. Online learning,
also labeled “e-Learning” is an online course that delivers the whole content online without face-to-face interactions. This
contrasts with the face-to-face course where the total content is delivered in the classroom. Contrasting the two previous
modes, a hybrid course is delivered in a mixed mode that combines both online and face-to-face courses. Among this
classification, this study focuses on pure online courses.
Studying factor that affect e-learning is very important as the worldwide market of this technology is increasing and
is expected to reach 65.41 billion dollars by 2023. While e-learning studies in increasing, these studies suffer from three
limitations: (i) they focused on adoption, also known as acceptance, and little is focused on continuous use, especially in
the Arab countries; (ii) there is lacking longitudinal studies, since most of existing ones base their data collection only on
a single time to explain and predict users’ behavioral intention; (iii) while Expectation Confirmation Theory was used to
study continuous use of e-learning, and except Lowry et al., (2015), we did not find any longitudinal study that applied the
original or modified ECT to study continuous use of online learning across time, and most of them focused on one time
data collection. This study project sought to provide answers the research question: What perceptions, across different times, do students
hold regarding the continuance use of online learning when they are engaged in a technical course? The study aims to
achieve four objectives: (i) conduct a systematic literature review related to e-learning in the Arab world; (ii) provide new
extensions of Lowry et al., (2015) model that overcome its limitations, (iii) provide validation of the new proposed model
across three periods of time, and (iv) provide critical success factors of e-learning in Kuwait."
learning. The objective is to offer education learning to increasing numbers of students at lower price. This resulted
in the establishment of academic divisions/organizational units responsible for carrying several roles including offering,
managing, supporting the success of online learning courses, supporting faculty members with designing course content to
maximize engagement and effectiveness in the online learning, and to providing resources and training. Online learning,
also labeled “e-Learning” is an online course that delivers the whole content online without face-to-face interactions. This
contrasts with the face-to-face course where the total content is delivered in the classroom. Contrasting the two previous
modes, a hybrid course is delivered in a mixed mode that combines both online and face-to-face courses. Among this
classification, this study focuses on pure online courses.
Studying factor that affect e-learning is very important as the worldwide market of this technology is increasing and
is expected to reach 65.41 billion dollars by 2023. While e-learning studies in increasing, these studies suffer from three
limitations: (i) they focused on adoption, also known as acceptance, and little is focused on continuous use, especially in
the Arab countries; (ii) there is lacking longitudinal studies, since most of existing ones base their data collection only on
a single time to explain and predict users’ behavioral intention; (iii) while Expectation Confirmation Theory was used to
study continuous use of e-learning, and except Lowry et al., (2015), we did not find any longitudinal study that applied the
original or modified ECT to study continuous use of online learning across time, and most of them focused on one time
data collection. This study project sought to provide answers the research question: What perceptions, across different times, do students
hold regarding the continuance use of online learning when they are engaged in a technical course? The study aims to
achieve four objectives: (i) conduct a systematic literature review related to e-learning in the Arab world; (ii) provide new
extensions of Lowry et al., (2015) model that overcome its limitations, (iii) provide validation of the new proposed model
across three periods of time, and (iv) provide critical success factors of e-learning in Kuwait."
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 1/10/19 → 1/04/21 |
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.