A Typology of Classifying High-Tech Products and its Impact on Innovativeness: Kuwait Vs. U.S.

Project: General ResearchGeneral Research 2019 Cycle 2

Project Details

Abstract Arabic

كان الفهم الدقيق لحاجة المستخدم شبه أساسي لتطوير المنتجات التكنولوجية العالية التقنية والناجحة تجاريًا. المنتجات التكنولوجية العالية التقنية والمتقدمة هي تلك التقنيات التي تعتبر الرائدة أو التي أحدث حالة من الفن من مجال معين. من هنا، فإن تبني المنتجات التكنولوجية العالية التقنية أمر مهم من وجهة نظر المدراء. ومع ذلك، فإن البحوث المتعلقة بالمتغيرات الديموغرافية للعم اء )مثل العمر والتعليم والجنس( التي تؤثر عى تبني هذه المنتجات لم يتم دراستها أو توثيقها جيدًا في العلوم المتراكمة والأدبيات. الهدف من هذه الدراسة هو سد هذه الفجوة في العلوم المتراكمة. كما أن هذه الدراسة تهدف لعرض تأثير هذه المنتجات العالية التقنية )سواء المنتجات ذات المنفعة أو المتعة( عى الإبداع. وبناء عى ذلك، هناك ثلاثة أهداف رئيسية لهذه الدراسة: 1( تحديد العوامل الديموغرافية للعم اء التي تؤثر عى المنتجات التكنولوجية العالية التقنية )منتجات ذات المنفعة والمتعة(، 2( تحديد الفوائد الرئيسية للمنتجات التكنولوجية العالية التقنية عى الإبداع، و 3( تحديد تأثير نوع الجنس عى الإبداع التكنولوجي. للإجابة عى الأهداف المذكورة أع اه، سوف يستخدم هذا البحث منهجية المسح الإحصائي )استبيان( لجمع البيانات من الأشخاص المطلعين عى المنتجات التكنولوجية العالية التقنية. حيث سيتم جمع البيانات من دولتين )الكويت والولايات المتحدة( وسوف يتم استخدام نمذجة المعادلة الهيكلية ) SEM ( لتحليل النموذج المقترح. ولضمان أن النتائج ليست محددة فقط لعينات البيانات ويمكن تعميمها عى السكان في كل من الكويت والولايات المتحدة، سيتم تنفيذ التحقق من صحة النموذج من خ ال طرق تحليلية مؤكدة في علوم الاحصاء. وأخيرًا، ستختتم الدراسة بمعلومات قيمة ورؤى جديدة للباحثين والممارسين في الكويت والولايات المتحدة والحكومة وواضعي السياسات العامة.

Abstract English

Accurate understanding of user need has been near-essential to the development of commercially successful hightechnology products. High technology products are those technologies that are considered to be nearer to the leading edge or the state of the art of a particular field. Though, adoption of high-tech products is important from managers' point of view. However, research related to the demographic variables of customers (such as age, education, earning, and gender) that impact the adoption of these products is not well documented in the literature. This study tries to fill that gap in the literature. It also showcases the impact of these high-tech products (either utilitarian or hedonic products) on innovativeness. Hence, there are three key objectives of this study: 1) Identify the customer demographics that impact the adoption of hightech (hedonic and utilitarian) products, 2) Identify the key benefits of high-technology products on innovativeness, and 3) Identify the impact of gender on technological innovativeness. To answer the above objectives, this research will use a survey methodology approach for data collection from people who are knowledgeable about high-tech products. Data will be collected from two countries (Kuwait vs. U.S.A.). Structural equation modeling (SEM) will be used to test the proposed model. To ensure that the results are not specific only to the sample data and can be generalized to the population in both Kuwait and U.S., model validation will be carried out. Finally, the study will conclude with valuable information and new insights for scholars, practitioners in Kuwait and U.S., government, and public policy makers.
StatusFinished
Effective start/end date1/01/2021/12/21

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.