Improving Student Achievement and Behavior with Professional Development Learning Communities in a Kuwaiti Public School

Project: General ResearchGeneral Research 2015 Cycle 2

Project Details

Abstract Arabic

"احتلت جودة برامج تدريب المعلم في المجتمع الكويتي درجة منخفضة (10.3) وذلك من خلال تصنيف القائمين على برامج تدريب المعلم في وزارة التربية في دولة الكويت. فقد أعطى (66.7%) من هؤلاء القائمين على برامج التدريب في وزارة التربية درجات منخفضة لتلك البرامج، كما صنف (75.5%) منهم جودة تلك البرامج على أنها متدنية. شدد تقرير المعهد الوطني للتعليم في سنغافورة على أهمية دور برامج التدريب المهني للمعلم وعلى القيادة التعليمية في المدرسة في تطوير التعليم. فقد تمت التوصية على ضرورة أن تعمل وزارة التربية على تطوير آلية من شأنها مكافأة هؤلاء المعلمين الملتزمين في تطويرهم المهني.
تهدف الدراسة الحالية إلى تطبيق سلسلة من برامج التدريب المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية في مدارس التعليم العام الثانوية بدولة الكويت، وذلك بهدف خلق مجتمع من المعلمين المتعاونين المهتمين بتطوير تعليم الطالب، تحقيق النظام المدرسي الفعال، وتحسين المناخ في المدرسة. سيتم الأخذ بعين الاعتبار آراء المعلمين المشتركين في الدراسة من خلال اجتماعات قسم اللغة الإنجليزية الأسبوعية. ومن ثم سيقوم المدربين بتدريب المعلمين ومساعدتهم على خلق برامجهم التدريبية الخاصة وفقا لاحتياجاتهم المهنية وبالتالي الاستمرار في خلق مجتمعهم التعليمي الخاص.
سيتم التعرف على تأثير هذا النموذج الذي يهدف إلى تطوير أداء المعلم من خلال دراسة تحصيل الطالب في مادة اللغة الإنجليزية ومن خلال دراسة النظام المدرسي. كما سيتم جمع بيانات الدراسة من خلال إجراء مقابلات مع المعلمين وموجه اللغة الإنجليزية في المدرسة قيد الدراسة ومن ثم تحليلها لتسهيل تطبيق الممارسات الناجحة في مجال تدريب المعلم في باقي مدارس التعليم في دولة الكويت."

Abstract English

"Ratings by Ministry of Education (MOE) officers of the quality of Kuwait’s teacher preparation programs and
the quality of teachers graduating from these programs indicate a need for improved teacher performance.
The majority of the MOE officers (66.7%) gave low ratings for the programs and 75.5% of them rate the quality of teachers from these programs as low (NIE, 2012). The National Institute of Education (NIE), Singapore
report placed strong emphasis on professional development of teachers and school leaders. It was strongly
recommended that the MOE develop a scheme to reward consistent participation in professional upgrading.
The purpose of this study is to implement a professional development series in a public high school English
program with the intended outcomes to create a community of teachers who consistently collaborate to
improve student learning, discipline and school climate. Teachers’ opinions on PD topics will be solicited and
training will be provided in weekly staff meetings.
Gradually, trainers will provide teachers with the expertise to create their own learning communities to continue the school improvement process. The effects of this staff development model will be documented in
measures of student English achievement and discipline. The effects of the year-long professional development process on school climate will also be assessed through pre and post-administrations of the School
Attitude Assessment Survey-Revised (2002). Qualitative data in the form of teacher, supervisor and student
interviews and focus group sessions will be gathered and analyzed in order to facilitate future implementation of successful practices in more of Kuwait’s public schools"
StatusFinished
Effective start/end date1/12/1528/12/16

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.