Assessing the Impact of Western-Style Higher Education in Kuwait on Intercultural Effectiveness and Business Communication Patterns

Project: General ResearchGeneral Research 2014 Cycle 1

Project Details

Abstract Arabic

"خلال السنوات الأخيرة ازداد اهتمام دول مجلس التعاون الخليجي في رفع كفاءة مؤسسات التعليم العالي كجزء من خطط واستراتيجيات التنمية لديها. وإحدى هذه الاستراتيجيات المستخدمة هي التوسع بتأسيس الجامعات ذات الشراكة والتعاون مع الجامعات الغربية كما هو الحال مع العديد من الجامعات الخاصة بالكويت، ولكن المعلومات المتوافرة عن تأثير هذه الجامعات على المردود التعليمي والثقافي محدود بسبب حداثة نشوء هذه المؤسسات في المنطقة.
وتسعى الدراسة الحالية إلى تقييم الاثار المهمة لمناهج وأساليب ووسائل التعليم العالي ذو النوعية الغربية في الكويت على الوعي الثقافي وأنماط ونسق المعرفة الثقافية بالأخرين التي يظهرها الطلاب الكويتيون في المرحلة الجامعية ومرحلة الدراسات العليا في مجال إدارة الأعمال. نتائج هذه الدراسة تزداد أهميتها عند ربط تأثير هذا النوع من التعليم العالي على قطاع الاعمال في الكويت وسوق العمل العالمي.
وتنقسم هذه الدراسة إلى ثلاث مراحل، وكل مرحلة لها أهدافها وأدواتها البحثية المحددة لجمع المعلومات والتي صممت لتقيس مختلف أهداف هذه الدراسة.
1. المرحلة الأولى تحلل أنماط التواصل مع الآخرين ""النسق"" context المقروءة لتحديد المزايا المهمة التي تحدد طريقة كتابة المراسلات في مجال إدارة الأعمال. إن من أهم محاور الاهتمام هي معرفة الاختلافات بين الثقافات يشمل معرفة كيفية استخدام ""السياق"" context، وعلى الرغم من أن الافتراض السائد هو أن الثقافة الكويتية تستخدم أسلوب تواصل ""مرتفع السياق"" High context، إلا أنه ليس هناك معطيات عملية ودلائل تؤكد هذا الافتراض. كما أنه ليس هناك معطيات حول مدى التنوع الثقافي بالآخرين لسكان الدولة بين مختلف الفئات التعليمية والذي أصبح مهما في ظل العولمة ومجال صياغة المكتبات في مجال إدارة الأعمال.
2. المرحلة الثانية تقييم مدى جدوى وتأثير مقدرة التفاعل والتبادل الثقافي لطلبة إدارة الأعمال الكويتيين (في المرحلة الجامعية والدراسات العليا) مع الآخرين وذلك من خلال استخدام مقياس المقدرة على التفاعل مع الثقافات الأخرى (أي إي أس) والذي سيكون مشمولا باستبيان سيتم توزيعه على طلبة إدارة الأعمال الجامعيين وطلبة الدراسات العليا لمعرفة تأثير هذا النوع من الجامعات ذات التعاون مع مؤسسات التعليم العالي الغربية على إعداد طلبة يستوعبون التعدد الثقافي العالمي في مجال إدارة الأعمال.
3. المرحلة الثالثة تحاول البحث في السؤال التالي: لماذا انبثقت أنماطاً بعينها من المرحلتين السابقتين وذلك من خلال إجراء مقابلات شاملة ومعمقة مع الطلبة. هذه المقابلات تمكن المشاركين من التفكير في سلوكهم الثقافي وقدراتهم على التبادل الثقافي بالإضافة إلى رؤيتهم لهذه الصفات في الآخرين. المعطيات الكلية المنبثقة من المراحل الثلاثة تشمل مناهج علمية بحثية تشمل كل من الاستنتاج والاستقراء والمناهج الكمية والكيفية. "

Abstract English

"Abstract
As part of their national development plans, the Gulf Cooperation Council countries have focused
heavily in recent years on enhancing higher education in the region. A common strategy has been to
increase the number of Western-affiliated universities, such as those found in Kuwait. However, due to
their relatively recent entrance into the region, little is currently known about the various impacts these
universities have on both educational outcomes and cultural practices. The present project, therefore,
assesses the key influences of «Western-style» education on the intercultural attitudes and cross-cultural
communication patterns exhibited by Kuwaiti undergraduate and graduate students. Specifically, the
study attempts to identify the style and development of students’ intercultural effectiveness, as well
as their cross-cultural communication patterns, which are increasingly relevant in today’s business and
educational environments. The study is divided into three phases, each with interrelated goals and
data-collection instruments designed to provide a triangulated measurement of the study’s central
concepts. Phase 1 analyzes written communication patterns to identify important features of local
business communication. Of particular interest are differences in the patterns of «context» employed
by varied participants. Phase 2 assesses the “intercultural effectiveness” of Kuwaiti business students
by means of an internationally validated instrument called the Intercultural Effectiveness Scale (IES).
This survey will be administered at both the initial and final stages of university education to provide
evidence for a given university’s effectiveness in creating global-ready business graduates. Phase 3
provides insight into the question of «why» specific patterns emerge from the previous two phases
through the use of in-depth, semi-structured interviews. These interviews enable participants to
reflect on their own cultural behaviors and intercultural aptitudes, as well as their perception of these
traits in others. The combined data cover both deductive and inductive approaches, quantitative and
qualitative methodologies, and branch differing disciplines and national interests."
StatusFinished
Effective start/end date1/11/1425/07/17

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.